Afleiding warmtevergelijking + toepassing

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 37

Afleiding warmtevergelijking + toepassing

Hallo,

Naar aanleiding van mijn examen thermodynamica moet ik het één en het ander snappen en kennen.

Nu de afleiding van de algemene warmte diffusievergelijking snap ik nog niet helemaal.

Alvorens mijn uitleg te beginnen ga ik alvast mijn afleiding en de toepassing meedelen. Je kan ze op onderstaande links vinden:

pagina1

pagina2

Het begint bij die volumetrische warmteproductie. Kan iemand uitleggen wat hier juist gebeurt? er worden blijkbaar aandelen x, y , en z berekent.

Dan die formule met dat pijltje voor. Q = mc dT/dt volgens mij. Die
\(\rho\cdot\triangleup x \triangle y \triangle z\)
dat lijkt mij dan de massa te zijn. En het gedeelte achter het =-teken daar snap ik geen bal meer van. Zeker niet wat die
\(+ qv\cdot\triangle x \cdot\triangle y \cdot\triangle z\)
daar nog staat te doen.

Dan de toepassing, hier kan ik volgen tot aan
\(T = T1\cdot x + \frac{T2-T1}{d}\)
dan lijkt het alsof men ineens iets heel anders gebruikt en met deze T niet meer veder rekent.

de
\(\frac{\partial T}{\partial x} = T1\)
in mijn ogen. Niet?

Ik hoop dat jullie mij wat kunnen verder helpen,

Alvast bedankt,

Gebruikersavatar
Berichten: 37

Re: Afleiding warmtevergelijking + toepassing

Wel het antwoord op de toepassing heb ik zelf gevonden. Daar heb ik simpelweg cte1 en cte2 omgewisseld.

Kan iemand mij zeggen hoe je juist de theorie doorloopt? Want daar snap ik bijzonder weinig van.

En onder het motto "No Pressure" wil ik even vermelden dat ik dinsdag namiddag examen heb ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 37

Re: Afleiding warmtevergelijking + toepassing

Met een beetje geluk is de vraag niet gesteld geweest. Brayton cyclus was mijn vraag.

Ik ga nipt geslaagd zijn hoop ik ;) ;)

Reageer