Springen naar inhoud

Boutverbinding


  • Log in om te kunnen reageren

#1

velgrem1989

    velgrem1989


  • >100 berichten
  • 228 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 mei 2010 - 23:17

In bijgevoegde tekening worden de bouten (de rondjes , symmetrische plaatsing bedoelt) belast door een dwarskracht F en bijgevolg ook een moment.

De dwarskracht wordt gelijkmatig opgenomen door de bouten, wat ik wel begrijp, maar het moment wordt zodanig opgenomen dat de bouten het verst van hun gezamenlijk zwaartepunt het meest belast worden, dat begrijp ik niet zo goed, ik zou eerder denken dat de positie t.o.v. de kracht F van belang is.

Kan iemand uitleggen waarom dit zo is ?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2


  • Gast

Geplaatst op 30 mei 2010 - 14:06

Ik kan je tekening niet zien maar ik neem aan dat mijn antwoord je toch wel verder helpt.

Je moet bedenken hoe de spanningen verdeeld zijn in een andere balk, zonder boutverbindingen. Door het buigend moment in de staaf wordt deze gebogen. Elk doorsnedevlak 'draait' om de neutrale as maar blijft in principe vlak. Hierdoor kun je verklaren waarom verder van de neutrale as de trekspanning het hoogst is. Groeten,





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures