Springen naar inhoud

Fysica toepassing op gaswetten

• Log in om te kunnen reageren

xjonasxv

xjonasxv

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 mei 2010 - 10:06

Hallo iedereen,

IK moet voor eht vak fysica een toepassing op gaswetten zoeken.
Zou iemand mij een toepassing op gaswetten kunnen geven want ik vind er echt geen en ik weet er ook geen uit mezelf.

• Wat ik zou moeten hebben is dus:
  • De toepassing
  • Welke gaswet er gebruikt word
  • Een beetje uitleg over hoe die gaswet werkt.
  • Of het een Boyle-marriot of Gay lussac gaswet kan zijn.

Echt bedankt als er iemand mij zou kunnen helpen.

Grtz Jonas

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 mei 2010 - 10:14

Koelkast, de plotselinge temperatuurstijging van het koelgas bij het passeren van de compressor.
Weerballon, toename van het volume naarmate hij stijgt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

xjonasxv

xjonasxv

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 mei 2010 - 10:53

Koelkast, de plotselinge temperatuurstijging van het koelgas bij het passeren van de compressor.
Weerballon, toename van het volume naarmate hij stijgt.

in de koelkast: dus daar gaat een temperatuurstijging zijn van het koelgas doordat er een compressor voorbijkomt?
Dat snap ik even niet. Kan je dat wat gedetaileerder uitleggen?

Bedankt

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 mei 2010 - 11:24

doordat er een compressor voorbijkomt?

](*,) (ik zie het helemaal voor me, de voorbijwandelende compressor.....)
Doordat het gas de compressor (pomp) passeert. Daarbij wordt het gas gecomprimeerd (samengeperst). Daarbij wordt de druk veel hoger, het volume niet evenveel kleiner, en dat betekent dat de temperatuur oploopt. In de radiator achter de koelkast koelt dat gas dan af en condenseert het tot een vloeistof. Op die manier kun je dankzij de algemene gaswet per saldo warmte van binnen de koelkast naar buiten pompen, zodat de temperatuur in de koelkast laag blijft.

Maar gezien je vraag is dat misschien dus een stap te ver. De weerballon dan maar? Naarmate die stijgt neemt de druk in de omgeving af. Wat gebeurt er daardoor met het volume van de ballon?
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

xjonasxv

xjonasxv

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 mei 2010 - 11:38

](*,) (ik zie het helemaal voor me, de voorbijwandelende compressor.....)
Doordat het gas de compressor (pomp) passeert. Daarbij wordt het gas gecomprimeerd (samengeperst). Daarbij wordt de druk veel hoger, het volume niet evenveel kleiner, en dat betekent dat de temperatuur oploopt. In de radiator achter de koelkast koelt dat gas dan af en condenseert het tot een vloeistof. Op die manier kun je dankzij de algemene gaswet per saldo warmte van binnen de koelkast naar buiten pompen, zodat de temperatuur in de koelkast laag blijft.

Maar gezien je vraag is dat misschien dus een stap te ver. De weerballon dan maar? Naarmate die stijgt neemt de druk in de omgeving af. Wat gebeurt er daardoor met het volume van de ballon?

Oke, dus als de temperatuur daalt dan daalt de druk ook. maar het volume blijft dan constant he?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 mei 2010 - 11:47

Of het een of het ander (en meestal in realiteit een beetje van allebei). Doe voor de eenvoud maar even net of de temperatuur constant blijft bij het stijgen van die ballon. De druk buiten de ballon daalt, erin dus ook, wat moet er gebeuren met het volume?

xjonasxv

xjonasxv

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 mei 2010 - 12:15

Of het een of het ander (en meestal in realiteit een beetje van allebei). Doe voor de eenvoud maar even net of de temperatuur constant blijft bij het stijgen van die ballon. De druk buiten de ballon daalt, erin dus ook, wat moet er gebeuren met het volume?

Dus de temperatuur in de ballon blijft constant. De druk in de ballon gaat dalen doordat de luchtdruk daalt en daardoor zal de ballon groter worden.

(Dat denk ik) Waar?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 mei 2010 - 13:19

klopt. Ofwel, p·V = constant.

xjonasxv

xjonasxv

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 mei 2010 - 13:36

klopt. Ofwel, p·V = constant.

Oke.

Ik heb dit:
Als de ballon gaat stijgen dan blijft de temperatuur constant. De druk in de ballon gaat dalen doordar de luchtdruk daalt en daardoor gaat de ballon uitzetten en groter worden.
Dus het volume word groter.

klopt dit dan:
T=constant
p~V
?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 mei 2010 - 13:52

Als de ballon gaat stijgen dan blijft de temperatuur constant.

Dat geldt in het echt niet helemaal, schrijf dus liever zoiets als: "De ballon stijgt op, laten we voor het gemak aannemen dat de temperatuur hierbij constant blijft."

De druk in de ballon gaat dalen doordar de luchtdruk daalt en daardoor gaat de ballon uitzetten en groter worden.
Dus het volume word groter.

klopt

klopt dit dan:

p~V

volgens mij betekent die notatie dat als de druk 3 x zo hoog wordt, dat dan het volume óók 3 x zo hoog wordt (rechtevenredig verband) ?
Is dat hier zo?

xjonasxv

xjonasxv

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 mei 2010 - 13:59

volgens mij betekent die notatie dat als de druk 3 x zo hoog wordt, dat dan het volume óók 3 x zo hoog wordt (rechtevenredig verband) ?
Is dat hier zo?

ja ~ betekend rechtevenredig

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 mei 2010 - 14:32

en dat is het NIET, het is juist omgekeerd evenredig:

LaTeX

want hoe kleiner p, hoe groter V

xjonasxv

xjonasxv

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 mei 2010 - 14:52

en dat is het NIET, het is juist omgekeerd evenredig:

LaTeX

want hoe kleiner p, hoe groter V

Ah oei.

Oke bedankt Jan ;D
Je hebt me echt goed geholpen!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures