Vraagstuk wet bernoulli

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 129

Vraagstuk wet bernoulli

Kan iemand me bij dit vraagstuk helpen? JE moet het volumedebiet berekenen. In de manometer zit water en de olie die door de buis stroomt heeft een soortelijke massa van 880,7 kg/m³.

Afbeelding

Ik veronderstel dat je hier de wet van Bernoulli op moet toepassen, maar ik zit in de problemen om het drukverschil tussen A en B te berekenen...

Berichten: 146

Re: Vraagstuk wet bernoulli

\(\Delta P = \rho*g*\Delta h\)


denk je dat je iets bent met deze formule?

Berichten: 129

Re: Vraagstuk wet bernoulli

Ja, maar dat hoogteverschil ben ik in de war...

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Vraagstuk wet bernoulli

@TerrorTale: P is het symbool voor vermogen. Voor druk wordt p gebruikt.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 146

Re: Vraagstuk wet bernoulli

sorry ik had er niet bij nagedacht ](*,)

kijk eens naar de tekening, waar zie je een verschil in hoogte, waarbij deze formule toegepast kan worden.

tip: de formule geldt enkel voor een vloeistof in rust, dat kan je ook afleiden uit de wet van bernoulli

Berichten: 129

Re: Vraagstuk wet bernoulli

Dus was ik heb gedaan was:

dp=0.60*1000*9,90 = 5886 Pa

5886 = 880,7 (va²/2) - 880,7 (vb²/2) Maar dat blijkt niet te kloppen...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Vraagstuk wet bernoulli

dp=0.60*1000*9,90 = 5886 Pa
Je hebt nu de druk van een kolom water van 60 cm berekend. Je vergeet dat er aan de andere kant in plaats van die 60 cm water 60 cm olie zit. Die oefent ook zo z'n druk uit. En je zoekt het verschil van die twee!!

(9,90 m/s² is trouwens een zelden gebruikte waarde voor de valversnelling g. Gebruik liever 9,8, ofwel gewoon afgerond 10. )
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Vraagstuk wet bernoulli

Malanrian schreef:Dus was ik heb gedaan was:

dp=0.60*1000*9,90 = 5886 Pa

5886 = 880,7 (va²/2) - 880,7 (vb²/2) Maar dat blijkt niet te kloppen...
Volgens mij wordt er hier veronderstelt dat er geen olie aanwezig is in de manometer,want met de gegevens kan men de statische druk in A en B anders niet berekenen. Ik stel g=1O m/s².

Na toepassing wet Bernouilli krijgen we na wat rekenwerk 6000Pa-2201,75Pa=880,7v²B/2- voor A zelfde.

Als het over laminaire stroming gaat krijgen we vA.SA= voor B zelfde.

Uit de gevonden formules kan men de snelheden berekenen.

Dan kan men volumedebiet berekenen (snelheidxdoorsnede)

h1=0 en h2=0,25m
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Berichten: 129

Re: Vraagstuk wet bernoulli

Jan van de Velde schreef:Je hebt nu de druk van een kolom water van 60 cm berekend. Je vergeet dat er aan de andere kant in plaats van die 60 cm water 60 cm olie zit. Die oefent ook zo z'n druk uit. En je zoekt het verschil van die twee!!

(9,90 m/s² is trouwens een zelden gebruikte waarde voor de valversnelling g. Gebruik liever 9,8, ofwel gewoon afgerond 10. )
Dank voor de hulp, op deze manier heb ik heb wel gevonden. Ik wou koste was kost die 0,25 m ook ergens instoppen...
kotje schreef:Volgens mij wordt er hier veronderstelt dat er geen olie aanwezig is in de manometer,want met de gegevens kan men de statische druk in A en B anders niet berekenen. Ik stel g=1O m/s².

Na toepassing wet Bernouilli krijgen we na wat rekenwerk 6000Pa-2201,75Pa=880,7v²B/2- voor A zelfde.

Als het over laminaire stroming gaat krijgen we vA.SA= voor B zelfde.

Uit de gevonden formules kan men de snelheden berekenen.

Dan kan men volumedebiet berekenen (snelheidxdoorsnede)

h1=0 en h2=0,25m
Ja, het vervolgverhaal ken ik wel, ik zat enkel te zoeken naar dat hoogsteverschil.

En die valversnelling was gewoon een typfout van mij ](*,) .

Berichten: 7.068

Re: Vraagstuk wet bernoulli

Waar gaat dit mis...

De volgende relatie moet gelden:
\(\frac{v_A^2}{2} + g \cdot z_A + \frac{p_A}{\rho_w} = \frac{v_B^2}{2} + g \cdot z_B + \frac{p_B}{\rho_w}\)
In de manometer staat de vloeistof stil. Hierin kun je dus makkelijk de druk berekenen. Er moet gelden:
\(p_A + \mbox{(de druk van 60cm water)} = p_B + \mbox{(de druk van 60cm olie) + (de druk van 25cm water)}\)
ofwel:
\(p_A + 0.6 \cdot g \cdot \rho_w = p_B + 0.6 \cdot g \cdot \rho_o + 0.25 \cdot g \cdot \rho_w\)


dus:
\(p_B - p_A = 0.6 \cdot g \cdot \rho_w - 0.6 \cdot g \cdot \rho_o - 0.25 \cdot g \cdot \rho_w = 0.35 \cdot g \cdot \rho_w - 0.6 \cdot g \cdot \rho_o\)


Voor de vergelijking van het directe pad kunnen we schrijven:
\(\frac{v_A^2}{2} - \frac{v_B^2}{2} = g \cdot (z_B - z_A) + \frac{p_B - p_A}{\rho_w} = g \cdot 0.25 + 0.35 \cdot g - 0.6 \cdot g \cdot \frac{\rho_o}{\rho_w} = 0.6 \cdot g \cdot (1 - \frac{\rho_o}{\rho_w})\)
Omdat we hier te maken hebben met een evenwichtsituatie geldt (volumedebiet in A en B is gelijk):
\(v_A \cdot R_A^2 = v_B \cdot R_B^2 \rightarrow v_B = v_A \cdot \frac{R_A^2}{R_B^2}\)
dus:
\(\frac{v_A^2}{2} \cdot (1 - \frac{R_A^4}{R_B^4}) = 0.6 \cdot g \cdot (1 - \frac{\rho_o}{\rho_w})\)
Nu stuit ik echter op een probleem. De linkerterm is negatief, terwijl de rechter dat niet is. Waar gaat het mis?

Berichten: 7.068

Re: Vraagstuk wet bernoulli

Waar gaat dit mis...
Of ik verwar natuurlijk niet de soortelijke massa's... ](*,)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Vraagstuk wet bernoulli

EvilBro schreef:In de manometer staat de vloeistof stil. Hierin kun je dus makkelijk de druk berekenen. Er moet gelden:
\(p_A + \mbox{(de druk van 60cm water)} = p_B + \mbox{(de druk van 60cm olie) + (de druk van 25cm water)}\)


Hier verschillen we van mening de rest is dezelfde redenering.Ik kan alleen de drukverschillen in A en B berekenen als ik veronderstel dat er geen olie in de manometer staat (volgens afmetingen figuur neemt men dit aan meen ik)
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Berichten: 7.068

Re: Vraagstuk wet bernoulli

Hier verschillen we van mening de rest is dezelfde redenering.
Voor de goede orde: dit had dus moeten zijn:
\(p_A + \mbox{(de druk van 60cm olie)} = p_B + \mbox{(de druk van 60cm water) + (de druk van 25cm olie)}\)
Zoals ik al eerder aangaf had ik in eerste instantie water en olie omgedraaid (waardoor ik niet snapte hoe dit kon bestaan ](*,) ).
Ik kan alleen de drukverschillen in A en B berekenen als ik veronderstel dat er geen olie in de manometer staat (volgens afmetingen figuur neemt men dit aan meen ik)
Dat vind ik om twee redenen raar. Ten eerste zou je het moeten kunnen berekenen, want dat kan zonder probleem (Sterker nog: dit heb ik grotendeels al voorgedaan). Ten tweede kun je in het plaatje zien dat er olie in de manometer zit (olie = licht grijs, water = donker grijs).

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Vraagstuk wet bernoulli

EvilBro schreef:Voor de goede orde: dit had dus moeten zijn:
\(p_A + \mbox{(de druk van 60cm olie)} = p_B + \mbox{(de druk van 60cm water) + (de druk van 25cm olie)}\)
Zoals ik al eerder aangaf had ik in eerste instantie water en olie omgedraaid (waardoor ik niet snapte hoe dit kon bestaan ](*,) ).

Dat vind ik om twee redenen raar. Ten eerste zou je het moeten kunnen berekenen, want dat kan zonder probleem (Sterker nog: dit heb ik grotendeels al voorgedaan). Ten tweede kun je in het plaatje zien dat er olie in de manometer zit (olie = licht grijs, water = donker grijs).
In de tekst die boven de tekening staat lees ik letterlijk: In de manometer zit water...
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Berichten: 7.068

Re: Vraagstuk wet bernoulli

In de tekst die boven de tekening staat lees ik letterlijk: In de manometer zit water...
Dat klopt. Staat er ook dat er enkel water in zit? Als je namelijk denkt dat dat het geval is, hoe denk je dan dat het ooit gaat werken?

Reageer