Springen naar inhoud

Bepalen van de soortelijke smeltingswarmte van ijs

• Log in om te kunnen reageren

Cha

Cha

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 mei 2010 - 14:30

hallo,
voor fysica moesten we a.d.h.v. een practicum de soortelijke smeltingswarmte van ijs bepalen, maar omdat dit in de klas niet afgeraakt was mochten we thuis nog een beetje verder zoeken. we zitten met 5 in een groepje, iedereen heeft al gezocht naar het juiste antwoord, maar we komen er niet toe...
hieronder volgt de omschrijving van het practicum:

werkwijze:
men kan de soortelijke smeltingswarmte berekenen door eerst een hoeveelheid koud water in de calorimeter te doen, er nadien een bepaalde massa ijs aan toe te voegen, en tenslotte de eindtemperatuur te bepalen.

metingen:
temp 1(water in het begin): 25C
temp 2(de ijsblokjes): -0,3C
temp 3(de evenwichtstemperatuur): 9,3C
100ml water in de calorimeter
7,7g ijs--> 7,7*10^3kg
C(calorimeter): 100J/K

berekeningen:
(eerst hebben we alle warmtehoeveelheden(Q) apart uitgerekend):

- Q1=C(calorimeter)*delta T
=C(calorimeter)*(evenwichtstemp.- temp1)
= 100J/K * (25C-9,3C)
= 1570J

- Q2=m(water)*c(water)*delta T
=m(water)*c(water)*(25C-9,3C)
=0,100 kg* (4186 J/K*kg)*15,7K
=6572,02J

- Q3= m(ijs)*c(ijs)*T(ijs)
= 0,0077kg* (2200 J/K*kg)*0,3K
= 5,082J

- Q4= Ls(= de smeltingswarmte) *m(ijs)
=Ls *0,0077

- Q5= (evenwichtstemp-OC) *c(water) *m(ijs)
= 9,3K * (4186J/K*kg)* 0,0077kg
= 299,76 J

--> warmtebalans
Q(opgenomen)= Q(afgestaan)
Q3+Q4+Q5=Q1+Q2
Q4=Q1+Q2-Q3-Q5
Ls=Q1+Q2-Q3-Q5
....... 0,0077kg

Ls=1017815,325J/kg

probleem:
na een tijdje zoeken op het internet kwam ik tot het besluit dat ik iets van 333*10^3 of 335*10^3 zou moeten uitkomen... we hebben al alles gedaan om tot die oplossing te komen, maar we vinden onze fout niet... kan iemand ons helpen? :s

bedankt!! ](*,)

Veranderd door Jan van de Velde, 30 mei 2010 - 14:47

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44823 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 mei 2010 - 14:50

Ik kan geen fout in je rekenwerk of redenering vinden.
De fout zal dus in de data gezocht moeten worden, in gemeten hoeveelheden of temperaturen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Cha

Cha

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 mei 2010 - 17:23

Ik kan geen fout in je rekenwerk of redenering vinden.
De fout zal dus in de data gezocht moeten worden, in gemeten hoeveelheden of temperaturen.

ok, bedankt om eens na te kijken!

als er iemand is die deze proef ook al heeft gedaan, en wel het juiste antwoord heeft, kan je dan jouw metingen (temperatuur enzo) eens zeggen? misschien dat het dan wel juist uitkomt...

danku!!

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44823 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 31 mei 2010 - 21:25

als er iemand is die deze proef ook al heeft gedaan,

Dat zou dan al om een van je klasgenoten moeten gaan, want de kans dat iemand anders in Nederland of Belgi deze proef met exact dit voorschrift uitvoert n dit leest vr jouw deadline is verwaarloosbaar.

Je komt een factor 3 te hoog uit. Bespreek waardoor dat gekomen zou kunnen zijn (stel, hoeveelheid ijs was niet 7,7 maar 15 g, wat betekent dat dan voor mijn uitkomst, of stel, onze begintemperatuur water was 30 C, wat .....)
Zo kom je er misschien achter waar je fout het waarschijnlijkst heeft gezeten. In een schoolverslag levert die discussie absoluut punten op, mr dan een resultaat dat toevallig overeenkomt met de tabelwaarde. Als ik al eens een practicumverslag onder ogen krijg waar tabelwaarden uitkomen word ik op slag bijzonder achterdochtig, en vermoed ik onmiddellijk de grootste zonde die een onderzoeker kan begaan: vervalsing van data. Want schoolapparatuur is simpelweg te gebrekkig om cht goede meetwaarden te kunnen opleveren. Dat is dan overigens gelijk weer het educatieve voordeel: het dwingt je om ged na te denken bij alles wat je hebt gedaan.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures