Oefening zuur-base reacties

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

Oefening zuur-base reacties

2.5g NH4Ac wordt opelost in 400ml (totaal volume). Wat wordt de pH na toevoegen van 100ml 0.2M HCl? Hoeveel ml NaOH (0.2M) dient men toe te voegen aan de oorspronkelijke oplossing om de pH op 9 te brengen?



Graag had ik bij deze oefening iets om mezelf op weg te helpen.

Hoe begin je daaraan. Welk soort stof is NH4Ac? zwak zuur, zwakke base en waarom?

mvg

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Oefening zuur-base reacties

Begin eens bij de basis: wat is een zuur en wat is een base?

Een zuur kan in waterige oplossing H+ afstaan / een base OH-. Zwak en sterk gaat over de evenwichtsconstante: splitst het zuur of de base in water volledig of niet.

pH berekeningen blijken vaak een struikelblok en vooral het huiswerkforum staat vol met topics die dit behandelen. Zoek even rond (zoek-vakje midden boven in je scherm) en als je dan nog met vragen blijft zitten, laat het dan gerust weten.

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 9

Re: Oefening zuur-base reacties

Ik vraag mij af wat de reactie is die zal optreden. Het reactiemechanisme dus...

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Oefening zuur-base reacties

Merk op dat NH4Ac is opgebouwd uit een zwak zuur en een zwakke base. Ga nu aan de hand van de zuurconstante van het zuur en de baseconstante van de base na hoe een oplossing van NH4Ac zal reageren met water.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Reageer