Springen naar inhoud

Eliminatie of substitutie?

• Log in om te kunnen reageren

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 mei 2010 - 17:34

Ik vraag me af welke vuistregel(s) bepalen of je te maken krijgt met een LaTeX -substitutie-reactie of met een E2-eliminatie?

Kan iemand me daar kort bij helpen of een link plaatsen?

Over E2-eliminatie vind ik wel informatie, maar over LaTeX -substitutie-reactie niet...

Alvast bedankt!

Veranderd door In fysics I trust, 30 mei 2010 - 17:35

"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

mathfreak

mathfreak

• >1k berichten
  • 2462 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 mei 2010 - 18:40

Zie http://nl.wikipedia....stitutiereactie
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 mei 2010 - 21:36

Het spijt me, maar ik vind op die link precies niets over de E2-eliminatie?
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8937 berichten
  • VIP

Geplaatst op 31 mei 2010 - 01:36

Wat zoek je dan precies? Je gaf aan dat je E2 begreep, maar op zoek was naar informatie over SN2.

Welke van de twee reacties voornamelijk verloopt hangt van tal van factoren af: Temperatuur, basiciteit en nucleofiliciteit van het nucleofiel, sterische hinder van het substraat en van de nucleofiel, de aanwezigheid van H-atoom op de naburige koolstof in de juiste oriŽntatie, ...

Ieder deugdelijk boek over organische chemie behandelt dit.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 31 mei 2010 - 13:34

Ik begrijp elk van beide wel apart, maar kan niet goed de invloed van bijvoorbeeld sferische hindering inschatten: leidt die nu net tot de E of tot de sN2-reactie,etc.

Ik dacht dat sferische hinder leidde tot E-eliniminatie, maar welke de gangbare redenering daarachter is, vind ik niet.

Excuseer dat ik de vraag niet duidelijk hebt geformuleerd, ik had duidelijker moeten aangeven wat ik exact zocht.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8937 berichten
  • VIP

Geplaatst op 31 mei 2010 - 14:00

Een sterisch gehinderde base, bijvoorbeeld het tert-butoxide ion, zal niet kunnen optreden als nucleofiel, puur omdat het het substraat niet op de juiste plaats en in de juiste oriŽntatie kan bereiken. De CH3-groepen van het t-butoxide-ion en de atomen rond het C-atoom dat moet worden aangevallen zitten elkaar in de weg. Voor een E2-reactie moet de base op een andere plaats aanvallen, namelijk een H-atoom op een naburige koolstof. Als de sterische hinder daar minder is, zal gemakkelijker eliminatie optreden.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 31 mei 2010 - 18:21

Dank je!

Raar dat ik twee maal sferisch schreef ipv sterisch ](*,)

Komt waarschijnlijk door de fysica die ik net heb gestudeerd: sferische symmetrie ;)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures