Ampère/voltmeter, elektriciteit

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Amp

Een tijd geleden hebben we in de klas een practicum gedaan met een volt/ampairemeter. Dit heb ik echter gemist, en nu weet ik niet hoe je de waarde af kan lezen aan een meter. Ik heb hier binnenkort een toets over, en zou het erg op prijs stellen als iemand me zou willen helpen.

In mijn boek staat de volgende oefenopgave;

Afbeelding

Het meetbereik is 100 mv. Wat is dan de waarde?

Mijn vraag is dus: hoe kun je dit berekenen? Naar welke getallen op de meter moet je kijken, en hoort er ook een formule bij?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Amp

Het grootste getal op je schaal is 10.

Als je tot 100 mV wilt kunnen meten, dan schakel je met een knop ergens op het apparaat een bereik van 100 mV. Dat betekent dan dat het grootste getal op je schaal (hier 10 dus) overeenkomt met 100 mV. Tja, dan betekent 8 op die schaal natuurlijk 80 mV, en wat het ding in je afbeelding aanwijst is dan
Verborgen inhoud
18 mV
.

Dezelfde meter heeft denk ik ook een bereik van 300 mV. Zou je hem daarop instellen, dan kun je makkelijker de onderste schaal gebruiken (omdat dat makkelijker rekent). Als hij daar op zou staan en deze uitslag had, dan was de spanning dus
Verborgen inhoud
50 mV
. Dat kun je dan nog steeds op de bovenste schaal aflezen: 10 punten op de bvoenste schaal komen dan overeen met 300 mV, elk punt op die bovenste schaal dan dus 30 mV. Maar dat is veel lastiger rekenen, vandaar die tweede schaal.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 473

Re: Amp

... je afbeelding aanwijst is dan 18 mV .


Oeps! Volgens mij is het slechts 16 mV.

Eén verdeling op de bovenste schaal is 2mV.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Amp

Oeps! Volgens mij is het slechts 16 mV.
volgens mij bij nader inzien ook... ](*,)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer