Springen naar inhoud

Hox-genen (ontwikkelingsbiologie)

• Log in om te kunnen reageren

natran

natran

• >25 berichten
  • 97 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 mei 2010 - 19:08

Geachte,

Ik had een vraag over de posterior prevalence bij de hoxgenen-clusters.
Als ik het goed begrijp zorgen de transcriptiefactoren van de hoxgenen voor supressie van de voorafgaande hoxgenen (richting 3'). De hoxgenen richting 3' komen tevens eerder tot expressie en meer craniaal tot expressie.
Nu had ik ook gelezen dat de expressie van de hoxgenen craniaal scherp afgelijnd is en caudaal de expressie diffuus vermindert.

Als een hoxgen 3 keer onderdrukt wordt, dan is de expressie van dat gen verwaarloosbaar klein. Dus dan zal de expressie van de hoxgenen die het eerst (3') in de cluster voorkomen verwaarloosbaar klein zijn, aangezien ze veel "achterliggers (5')" hebben.

Klopt deze redenering ? want nu komt mijn vraag ](*,)

Nu staat in mijn cursus : ''Posterior prevalance versterkt dus in hoge mate het verschijnsel van de afnemende expressie naar caudaal toe van de betrokken genen"

Hoe kan dit dan ? De expressie van de genen die aan het 3' uiteinde liggen komen het minst tot expressie, deze genen komen normaal tot expressie in het craniaal gebied.

Dan zou ik toch verwachten dat de expressie richting craniaal afneemt ipv richting caudaal ?

Alvast bedankt..

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

natran

natran

• >25 berichten
  • 97 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 mei 2010 - 20:31

Nieuw inzicht: Bedoelen ze misschien dat nadat de transcriptiefactoren van het achterliggend hoxgen 3 van zijn voorliggers hebben onderdrukt, dat de expressie van HET ACHTERLIGGEND HOXGEN ZELF verwaarloosbaar klein is geworden? Dit zou mij vreemd lijken, maar dan zou de rest wel logischer zijn.

natran

natran

• >25 berichten
  • 97 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 mei 2010 - 21:16

Ik denk dat ik het weet, mijn vorig antwoord is fout. Kan het zijn dat ik gewoon geen rekening hield met de tijdsfactor. Vb. eerst zorgt de retinolzuurgradient uit de knoop van Hensen voor het bereiken van de drempelwaarde van Hox1-gen (bijvoorbeeld), en voor het bijhorende Cdx-gen. Dit zorgt voor een craniale expressie van Hox1 wat zorgt voor het vastleggen van de positionele identiteit van de craniale somieten. Vervolgens bereikt de retinolzuurgradient de drempelwaarde voor de RAR-receptoren van Hox2 en het bijhorende Cdx, waardoor deze tot expressie komt. De expressie van hox 2 zorgt voor de iets verder caudale positionele determinering van de somieten, en tevens voor de supressie van het Hox1-gen. Vervolgens bereikt de gradient de drempelwaarde van Hox3 en daarop volgend hox 4, waardoor er twee extra "onderdrukkingen"' van het Hox1-gen bijkomen. Wat dan dus zorgt voor de quasi nonexpressie van het Hox1-gen. Hierdoor krijg je een korte maar krachtige expressie van Hox1, wat duidt op de haarscherpe aflijning. Hoe verder we naar het 5'-uiteinde van de hoxgenencluster gaan, hoe minder inhibitie de hoxgenen daar ondervinden, wat dus zorgt voor een minder scherpe aflijning van hun expressiepatroon.

Is dit correct ?

natran

natran

• >25 berichten
  • 97 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 mei 2010 - 21:42

En dan ook al een volgende vraag (hopelijk kan iemand dit topic in zijn geheel verduidelijken).

Ik snap het volgende niet:

" De quasi nonexpressie van hoxgenen die vanaf een zekere inhibitie door zijn achterliggers optreedt, wordt niet enkel verklaard door de posterior prevalence. Als het enhancer-promotor-systeem is geactiveerd, draait het hoxgen meteen op volle capaciteit. De downstream gelegen hoxgenen worden bij steeds hogere waarden van het retinolzuur geactiveerd, dus op steeds latere tijdstippen. Maar in die tijd is de afstand tot de knoop verlengd door aangroei van het paraxiale mesoderm vanuit de knoop en verschuift de positie van het hoxgen ten opzichte van de retinolzuurgradiŽnt. "

Blijft de retinolzuurgradiÍnt dan niet gewoon constant, maar komt hij gewoon niet meer tot het craniaal gedeelte ?
Wat bedoelt men met het verschuiven van de positie van het hoxgen tov de retinolzuurgradiŽnt ?

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8246 berichten
  • VIP

Geplaatst op 31 mei 2010 - 09:54

Dit is zeker geen eenvoudige materie en hier wordt ook nog voldoende onderzoek naar gedaan. Dat het onduidelijk lijkt kan dus ook gewoon komen doordat het simpelweg nog onduidelijk is.

Los daarvan het enige wat we direct kunnen zeggen is dat HOX genen op het chromosoom liggen op een manier die correleert met de positionele expressie op de A/P-as. Om het verder nog leuker te maken zijn er kleine verschillen tussen diersoorten. Het meest simpele voorbeeld is hensen's node en spemann's organizer. Dit zijn anatomisch en functioneel gezien dezelfde knopen, ze hebben een andere naam.

Voordat ik ook maar een poging ga ondernemen om een antwoord op je vraag te geven (gaat zoek werk worden, probeer anders zelf "principles of development - Lewis Wolpert" eens.) zou ik toch duidelijk willen hebben wat je vraag is. Je wilt weten waarom de grens tussen verschillende Hox genen op de A/P as de ene keer scherp is en de andere keer difuus?
"Meep meep meep." Beaker

natran

natran

• >25 berichten
  • 97 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 mei 2010 - 11:06

Bedankt voor uw antwoord.
Ik zou graag willen weten waarom de expressie van de latere hoxgenen , richting caudaal meer diffuus is (aangezien ik dit volgens het principe van posterior prevalance net richting caudaal zou verwachten). Ik denk dat ik hier op 1 of andere manier geen rekening hou met de tijdsfactor, namelijk dat de latere hoxgenen pas later in actie komen, doordat hun drempelwaarde voor het retinolzuur pas later wordt bereikt.

Dan mijn tweede vraag is om die "copy-paste" uit mijn cursus te kunnen verklaren, want ik snap niet waarom de aangroei van het paraxiale mesoderm effect heeft op de locatie van de hoxgenen in de retinolzuurgradiŽnt.

Dit voorbeeld handelde over de muis en de mens. (Knoop van Hensen)
De spemann-organiser hebben we reeds behandeld bij de Xenopus. Over deze spemann-organiser had ik tevens ook nog een vraag, betreffende de Xnr-gradiŽnt. Maar voor deze vraag zal ik later een ander topic starten.

Alvast bedankt.

Veranderd door natran, 31 mei 2010 - 11:09

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8246 berichten
  • VIP

Geplaatst op 31 mei 2010 - 11:19

posterior prevalence geeft aan dat microRNAs anterior HOX genen onderdrukken om zo tot een extra graad van fine-tuning te komen. De latere HOX genen komen tot expressie in het anterior gedeelte van het organisme en zullen derhalve niet door posterior prevalence worden gereguleerd.

Door de aangroei van het paraxiale mesoderm zal de A/P as verlengen. Dit zorgt voor een herverdeling van de retinol gradient. Deze herverdeling zorgt voor een andere verdeling van HOX gen activiteit.
"Meep meep meep." Beaker

natran

natran

• >25 berichten
  • 97 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 mei 2010 - 11:26

De latere HOX genen komen tot expressie in het anterior gedeelte van het organisme

Bent u hier zeker van ? In mijn boek staat namelijk dat de latere HOX genen tot expressie komen in het caudaal gedeelte.

Door de aangroei van het paraxiale mesoderm zal de A/P as verlengen. Dit zorgt voor een herverdeling van de retinol gradient. Deze herverdeling zorgt voor een andere verdeling van HOX gen activiteit.

Hoe kan je hier dan de quasi nonexpressie van hoxgenen die afkomstig is van de inhibitie van zijn achterliggers mee verklaren?

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8246 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 juni 2010 - 10:13

Latere HOX genen komen inderdaad tot expressie in het caudale gedeelte (My bad). Het principe blijft echter nog wel staan. In het craniale gebied zorgt posterior prevalence voor een verdere fine tuning en dus voor een minder difuus patroon van HOX gen expressie patronen.
"Meep meep meep." Beaker

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures