Hacker

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Hacker

thermo1945 schreef:Werkt een trojan horse ook zo?

Werkt die als een soort doorgever? A stuurt een trojan horse naar B en B zendt ongemerkt naar vele computers boodschappen van A.
Je schema kan werken, maar een trojan horse is algemener. Eigenlijk is dat gewoon een programma die nuttig is, MAAR die ook achter je rug dient voor illegale activiteiten. Bijvoorbeeld een internetbrowser die je bankgegevens doorstuurt naar een hacker. Hij is nuttig, je kunt er mee surfen, maar heeft een gemeen kantje.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: Hacker

Dat kan, maar meestal worden trojaanse paarden niet gebouwd om zichzelf te vermenigvuldigen. Eigenlijk is het moeilijkste aan hacking binnengeraken. Een virus moet er in slagen zichzelf uit te laten voeren, en daarvoor moet je behoorlijk goed het systeem kennen. Een trojaans paard weet dat te omzeilen door een techniek die men wel eens "social engineering" noemt. In plaats van actief een ingang te zoeken vertrouw je op de (excuseer) domheid van de mensen om het ding zelf binnen te halen. Je kan dus zeggen dat de term Trojaans paard niet op zn plaats is voor iets dat zichzelf doorstuurt. Daarvoor zijn er virussen en wormen.
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Hacker

Je kan dus zeggen dat de term Trojaans paard niet op zn plaats is voor iets dat zichzelf doorstuurt. Daarvoor zijn er virussen en wormen.
Het sluit het ook niet uit. Bijvoorbeeld Trojaanse paarden die het volledige lokale netwerk besmetten of Trojaanse paarden die nuttig zijn, maar zichzelf ook doorsturen naar je vrienden.

Maar in het algemeen verspreiden trojans zichzelf inderdaad niet.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 42

Re: Hacker

bestaat er een betrouwbare freeware voor portscanning?

Berichten: 42

Re: Hacker

thermo1945 schreef:Kan een hecker bij een 'verre' computer inbreken

1. als de internetbrowser niet geactiveerd is;

2. als die computer in de stand by stand staat?
ik weet het niet, ik heb hier op mijn laptop een testje uitgevoerd.

de browser mozilla firefox gebruikt poort 49292

ik heb windows firewall ingeschakled (geen uitzondering toestaan)

en dan in uitzonderingen dat poort zowel tcp als udp toegevoegd

maar dat dom ding blijft gewoon doorwerken !!

Berichten: 42

Re: Hacker

De meeste antwoorden zijn gerelateerd aan virussen maar een hacker kan natuurlijk ook denken aan informatie stelen.
nee, wij moeten wel dergelijk een verschil maken tussen scriptkiddie, cracker en hacker.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Hacker

wij moeten wel dergelijk een verschil maken tussen scriptkiddie, cracker en hacker.
Dat dacht ik al. ;)

Waar heb je het over? Wat zijn de definities?

Berichten: 1.116

Re: Hacker

Cracker heeft slechte bedoelingen met zijn inbraakpogingen.

Hacker dient de beveiliging en is in principe niet uit op slechte gevolgen, al kunnen de acties nog wel illegaal zijn.

Scriptkiddie plukt wat geschreven progjes van internet en voert deze uit.

Berichten: 42

Re: Hacker

thermo1945, hier zijn de definities
JWvdVeer schreef:Cracker heeft slechte bedoelingen met zijn inbraakpogingen.

Hacker dient de beveiliging en is in principe niet uit op slechte gevolgen, al kunnen de acties nog wel illegaal zijn.

Scriptkiddie plukt wat geschreven progjes van internet en voert deze uit.
en ik zal een beetje toevoegen qua kennis

een scriptkiddie is eigenlijk een tiener, die heeft geen serieuze kennis van hoe een besturingssysteem werkt en al helemaal geen programeer skills. hij maakt gebruikt van kant en klare tools, die je op het net kunt vinden, die voert ie uit en daarmee veroorzaakt hij soms schade maar zonder een bepaald doel op zich.

een crackter heeft wat meer kennis dan een scriptkiddie, richt schade aan met een bepaald doel in zijn oog.

een hacker heeft echte kennis van systeembeheer, os en programmeren. meestal richt hij geen schade aan, maar helpt juist de systemen te verdedigen. indien hij schade aanricht, dan is het echt een serieuze schade op grote schaal waarmee hij wat verdient.

al deze drie soorten inbrekers hebben wat in gemeen, maar meer verschillen. wat ze zeker allemaal verkeerd doen is dat ze illegaal handelen op een uitzondering na (hacker die ingehuurd wordt om een systeem te beveiligen, of als je zelf toestemming geeft voor een bepaalde software om trojan paard te installeren).

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Hacker

resetmind schreef:en ik zal een beetje toevoegen qua kennis

een scriptkiddie is eigenlijk een tiener, die heeft geen serieuze kennis van hoe een besturingssysteem werkt en al helemaal geen programeer skills. hij maakt gebruikt van kant en klare tools, die je op het net kunt vinden, die voert ie uit en daarmee veroorzaakt hij soms schade maar zonder een bepaald doel op zich.

een crackter heeft wat meer kennis dan een scriptkiddie, richt schade aan met een bepaald doel in zijn oog.

een hacker heeft echte kennis van systeembeheer, os en programmeren. meestal richt hij geen schade aan, maar helpt juist de systemen te verdedigen. indien hij schade aanricht, dan is het echt een serieuze schade op grote schaal waarmee hij wat verdient.

al deze drie soorten inbrekers hebben wat in gemeen, maar meer verschillen. wat ze zeker allemaal verkeerd doen is dat ze illegaal handelen op een uitzondering na (hacker die ingehuurd wordt om een systeem te beveiligen, of als je zelf toestemming geeft voor een bepaalde software om trojan paard te installeren).
Heb je daar ook een bron voor?

De woorden hebben alle 3 ruimere betekenissen. Ik stel voor dat je wikipedia even nakijkt. Hacker, cracker, scriptkiddie, eventueel in het Engels.

Ook betwijfel ik ten zeerste of de gemiddelde hacker 'slimmer' is dan de gemiddelde cracker.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 1.116

Re: Hacker

een scriptkiddie is eigenlijk een tiener, die heeft geen serieuze kennis van hoe een besturingssysteem werkt en al helemaal geen programeer skills. hij maakt gebruikt van kant en klare tools, die je op het net kunt vinden, die voert ie uit en daarmee veroorzaakt hij soms schade maar zonder een bepaald doel op zich.
Lijkt me hooguit een doorsnede uit de groep. Zelf reken ik mijzelf namelijk ook meestal tot de scriptkiddies: weet heel goed hoe ik dingen moet programmeren en hoe ik het zelf voor elkaar zou moeten krijgen, maar heb meestal niet het idee dat ik het wiel opnieuw moet uitvinden. Behalve als ik het wiel niet snel genoeg op internet gevonden krijg.
een crackter heeft wat meer kennis dan een scriptkiddie, richt schade aan met een bepaald doel in zijn oog.
Als je bedoelt dat het schade aanrichten an sich soms ook een doel kan zijn, kan ik hier nog wel mee leven.
een hacker heeft echte kennis van systeembeheer, os en programmeren. meestal richt hij geen schade aan, maar helpt juist de systemen te verdedigen. indien hij schade aanricht, dan is het echt een serieuze schade op grote schaal waarmee hij wat verdient.
Een hacker is in principe iemand die helemaal niet aan zijn misdaden wil verdienen. Een hacker is in principe iemand die als doel heeft de (beveiligings)wereld te verbeteren. Eigenlijk is het op dat moment gewoon een cracker. In het Engels maakt men dan nog wel eens het verschil tussen de white en gray hat hackers, maar dat gaat dan enkel om het feit of iemand illegaal handelt om zijn doen te bereiken. En zeker niet om het mogelijk persoonlijk gewin dat iemand zou kunnen behalen.
Ook betwijfel ik ten zeerste of de gemiddelde hacker 'slimmer' is dan de gemiddelde cracker.
Ik ook... Al wil ik best geloven dat een hacker gemiddeld genomen vaker een opleiding heeft gedaan en als beroep systeembeheerder is. Maar om dit nu direct aan te nemen, nee... ;)

Berichten: 42

Re: Hacker

317070 schreef:Heb je daar ook een bron voor?

De woorden hebben alle 3 ruimere betekenissen. Ik stel voor dat je wikipedia even nakijkt. weet heel goed hoe ik dingen moet programmeren
in programmeren maak ik wel onderscheid tussen drie soorten programmeren:

1) toepassingen programmeren (in java bijvoorbeeld een bedrijfstoepassing maken of in c++ een graphics sumlatie programma zoals shipsim ontwikkelen)

2) systemen programmeren (in c een driver schrijven, operating system, dbms, ide)

3) AI programmeren (in LISP een machine maken die uitspraken herkent)

Berichten: 1.116

Re: Hacker

de bron is gebaseerd op mijn kennis uit internet, boeken en films.
De laatste is dermate dubieus dat we het er maar niet over hebben. De eerste twee zijn in die mate dubieus als dat de bronnen zijn. In het geval van geen bronnen even dubieus als de laatste.

Sorry, maar het is hier een wetenschapsforum ;) .
waarom betwijfel je de aannamen dat hackers meer kennis hebben dan cracker?
Omdat het hier een wetenschapsforum is. En over het algemeen weten crackers heel wat van de systematiek af. Vaak zijn het ook gewoon ontspoorde lui en in China is het zelfs ongeveer een beroep.
in programmeren maak ik wel onderscheid tussen drie soorten programmeren:

1) toepassingen programmeren (in java bijvoorbeeld een bedrijfstoepassing maken of in c++ een graphics sumlatie programma zoals shipsim ontwikkelen)

2) systemen programmeren (in c een driver schrijven, operating system, dbms, ide)
Ik vind die scheiding eigenlijk irrelevant en tot op grote hoogte kunstmatig. In opleiding voor programmeur kom je meestal met allen in meer of mindere mate in aanraking. Zelf ben ik enkel tot op zekere hoogte in staat tot de eerste twee die je benoemd. En ja, als ik iets wil weet ik echt mijn weg tot de windows API's te vinden, etc. Iets wat bij cracken/hacken ook gewoon vaak wordt gebruikt.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Hacker

En over het algemeen weten crackers heel wat van de systematiek af. Vaak zijn het ook gewoon ontspoorde lui en in China is het zelfs ongeveer een beroep.
In veel landen zou je wel dom zijn om niet voor een criminele uitbuiting van je talent te gaan, de pakkans is bijna nul, als het al illigaal is in je land, en er valt veel geld te rapen. Veel meer dan in het legale circuit.

Ook zijn ze zeker allemaal niet van de domste. Als je eens gekeken hebt hoe conficker in elkaar zit, die mannen gebruiken spitstechnologie en zijn de mannen van de systeembeveiliging vele stappen voor.

Ook staat hacker ook voor gewoon een uitstekende programmeur, een programmeur die zich niet aan de esthetische regels moet houden.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 382

Re: Hacker

bestaat er een betrouwbare freeware voor portscanning?


Ja die is er. NMap...
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Reageer