Homeote transformatie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 97

Homeote transformatie

Als er een verliesmutatie is in een bepaald hoxgen, dan zal dit zorgen voor een sterk verminderde expressie van het gemuteerde gen.

-> Dit kan voor 2 dingen zorgen:

a)POSTERIORISATIE= de verminderde expressie van het gemuteerde gen, zorgt voor een overexpressie van het voorafgaande (richting 3') hoxgen op het chromosoom. (omdat de posterior prevalence sterk verminderd is).

b)ANTERIORISATIE= De verminderde expressie van het gemuteerde hoxgen zorgt dat de hoxcode in de getroffen segmenten nu beter overeenstemt met meer naar achteren gelegen structuren. Het doet als het ware de identiteit van het achtergelegen segment naar voren opschuiven.

Posteriorisatie snap ik nog maar anteriorisatie niet ](*,)

Kan iemand mij helpen en dit verklaren ?

Gebruikersavatar
Berichten: 118

Re: Homeote transformatie

Anteriorisatie is volgens mij het fenomeen dat caudaal gelegen structuren meer in het segment terechtkomen van het gemuteerde hoxdeel. Het schuift alsware op. Niet het craniale (posteriordeel), maar het caudaal (anteriordeel) schuift op.

Hierdoor groeien er bijvoorbeeld pootjes op het hoofd van een vlieg i.p.v. antenne's.

Als genverlies optreedt in een segment, dan ontwikkeld zich deze tot een anteriordeel (caudaal), terwijl een mutatie die leidt tot een extra functie in het segment juist ontwikkeling geeft tot een posteriordeel (craniaal).
Team TFC; member of the Dutch Power Cows

Reageer