Oefening condensatoren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 48

Oefening condensatoren

Een vlakke platenconcensator, gevuld met een diëlectricum met K=3,4 wordt verbonden met een 100V-batterij. Nadat de condensator volledig opgeladen is, wordt de batterij losgekoppeld. De platen hebben een oppervlakte van A=4,0m2 met een onderlinge afstand van d=4,0mm

a) Bepaal de capaciteit, de lading op de condensator, de elektrische veldsterkte en de energie opgeslagen in de condensator.

b) Het diëlectricum wordt nu voorzichtig verwijderd zonder de afstand tussen de platen te veranderen en zonder verlies van lading op de condensator. Bepaal de nieuwe waarden voor de capaciteit, de elektrische veldsterkte, potentiaalverschil tussen de platen en de energie opgeslagen in de condensator.

Ik weet hoe ik de berekeningen moet uitvoeren, maar er zit me iets dwars in de uitvoering van deze oefening.

Er is een 100V batterij aangesloten, maar in a is er een diëlectricum aanwezig, dan is het potentiaalverschil tussen de platen toch niet 100V? (ik zou denken 100V/(3,4) ). Toch, als je eerst het elektrisch veld berekent, door E=Q/(e0*K*A) , kom je uit op 25000J, en dus bijgevolg is V wel degelijk 100V. Enige opheldering gevraagd aub

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Oefening condensatoren

Als de batterij aangesloten is, en de zaak is tot rust gekomen, dan is het potentiaalverschil op de condensator gelijk aan de batterijspanning. Dat kan gewoon niet anders.

Dankzij het diëlectricum kan er meer lading op de condensator dan zonder dielectricum. Zodra de batterij is losgekoppeld kan die lading niet meer weg, dus blijft gelijk.

Neem je dan het diélectricum weg, dan blijft de lading dus gelijk, maar de capaciteit verandert, en dientengevolge verandert het potentiaalverschil.

Reageer