Waterstofperoxide + Natriumjodide

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 2

Waterstofperoxide + Natriumjodide

Ik was pas getuige van een tx-programma waar de reactie van deze twee stoffen een uiterst vermakelijk effect had. :shock: Nou vroeg ik mij af welke stoffen voor thuisgebruik ik het beste zou kunnen kopen om deze reactie na te bootsen.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Waterstofperoxide + Natriumjodide

Die stoffen kopen. (brainiac 8)
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 2

Re: Waterstofperoxide + Natriumjodide

Dat snap ik, maar waterstofperoxide is als schoonmaakmiddel verkrijgbaar in concentraties van 1% tot 35% en natriumjodide kan ik alleen vinden als ingredient van o.a. jodide.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Waterstofperoxide + Natriumjodide

natriumjodide is een ingrediënt van jodide :shock:

je kan natriumjodide bijvoorbeeld bij De Hekserij kopen (www.hekserij.nl), overigens alleen op bestelling.

Wat het waterstofperoxide betreft, in NL kan je makkelijk aan 3% komen, maar andere concentraties zijn lastiger. In België zal het eenvoudiger zijn, maar 10% geeft al een behoorlijk resultaat en sterker waterstofperoxide is nogal schadelijk.
β-Damascenon en maneschijn

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Waterstofperoxide + Natriumjodide

Edit: ik heb even grote onzin mijns kant weg gehaald. Een dag of wat later bedacht ik mij ineens dat ik het over Ammonium jodide heb gehad als springstof. Mijn excuses voor het blaat verhaal. Over Ammonium jodide discusieeren zou over springstoffen gaan natrium jodide is uiteraard gewoon een schadeloos ion.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 19

Re: Waterstofperoxide + Natriumjodide

En hoe kan je er makkelijk aan geraken?

Gebruikersavatar
Berichten: 222

Re: Waterstofperoxide + Natriumjodide

Je kan het proberen met keukenzout (JoZo met extra jodium) dat is dan wel Kaliumjodide, maar volgens mij is het het Jodide-ion wat reageert. (en bovendien als je het oplost kan je het ook zien als een NaI oplossing, want zout is immers NaCl :shock: )

edit: ik heb die aflevering niet gezien, wat is het beoogde effect??
"If you're scared to die, you'd better not be scared to live"

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Waterstofperoxide + Natriumjodide

bestellen bij hekserij is een mogelijkheid.

Het beoogde effect is het creëren van zeer veel schuim.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 19

Re: Waterstofperoxide + Natriumjodide

Friendly Ghost schreef:Je kan het proberen met keukenzout (JoZo met extra jodium) dat is dan wel Kaliumjodide, maar volgens mij is het  het Jodide-ion wat reageert. (en bovendien als je het oplost kan je het ook zien als een NaI oplossing, want zout is immers NaCl   :shock: )

edit: ik heb die aflevering niet gezien, wat is het beoogde effect??
Ze strooiden NaI in een toilet en deden wat H2O2 in de spoelbak. Zodra ze het toilet doortrokken reageerde de stoffen en onstond er eerst een rookwolkje en daarna kwam er een hele berg schuim uit het toilet zetten.

Gebruikersavatar
Berichten: 710

Re: Waterstofperoxide + Natriumjodide

Ze strooiden NaI in een toilet en deden wat H2O2 in de spoelbak. Zodra ze het toilet doortrokken reageerde de stoffen en onstond er eerst een rookwolkje en daarna kwam er een hele berg schuim uit het toilet zetten.


Ahja, dat gebruikt men om vulkanen na te bootsen, niet?
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.

Berichten: 19

Re: Waterstofperoxide + Natriumjodide

ZonnTroLL schreef:
Psyvox schreef:
Ze strooiden NaI in een toilet en deden wat H2O2 in de spoelbak. Zodra ze het toilet doortrokken reageerde de stoffen en onstond er eerst een rookwolkje en daarna kwam er een hele berg schuim uit het toilet zetten.


Ahja, dat gebruikt men om vulkanen na te bootsen, niet?


Klopt, kwam ik net ook nog tegen op internet.

Re: Waterstofperoxide + Natriumjodide

Wat het waterstofperoxide betreft, in NL kan je makkelijk aan 3% komen, maar andere concentraties zijn lastiger. In België zal het eenvoudiger zijn, maar 10% geeft al een behoorlijk resultaat en sterker waterstofperoxide is nogal schadelijk.


je kunt in nederland wel degelijk aan hoge concentraties komen, ik ben persoonlijk ook bezig met deze stunt en de apotheker bood mij aan dat hij 15 tot 20% zou maken als k een dagje geduld had. nu ben ik nog mee aan het experimenteren dus ik dacht laat dat maar zitten als het erop aan komt koop ik wel een sterkere concentratie

Gebruikersavatar
Berichten: 47

Re: Waterstofperoxide + Natriumjodide

Psyvox schreef:
ZonnTroLL schreef:
Psyvox schreef:
Ze strooiden NaI in een toilet en deden wat H2O2 in de spoelbak. Zodra ze het toilet doortrokken reageerde de stoffen en onstond er eerst een rookwolkje en daarna kwam er een hele berg schuim uit het toilet zetten.


Ahja, dat gebruikt men om vulkanen na te bootsen, niet?


Klopt, kwam ik net ook nog tegen op internet.


kwam er geen rode kleurstof uit? die als lava omhoog schoot?
ik weet niet wat ik wel weet maar 1 ding weet ik wel en dat is dat ik weet wat ik niet weet ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Waterstofperoxide + Natriumjodide

je kunt in nederland wel degelijk aan hoge concentraties komen, ik ben persoonlijk ook bezig met deze stunt en de apotheker bood mij aan dat hij 15 tot 20% zou maken als k een dagje geduld had.


De handel is niet verboden, noch in Nederland, noch in België. In de praktijk zijn er in Nederland echter niet veel apothekers en drogisten die dit leveren. Voor een deel omdat het veel werk en weinig winst oplevert. Voor een ander deel omdat ook de apotheker/drogist aansprakelijk gesteld kan worden als er ongelukken mee gebeuren.
β-Damascenon en maneschijn

Re: Waterstofperoxide + Natriumjodide

Een rode kleurstof.. I2 damp ja! Door waterstofperoxide wordt I- geoxideerd tot I2 (s). Dit vervliegt als paarse dampen, die GIFTIG zijn.

Ik heb deze proef in het klein nagedaan, en er kwam vrij veel jooddamp vrij. Bovendien: I2 dampen, als ze op de muur of in stof komen wordt het bruin, en dat gaat er voorlopig nog niet uit.

Reageer