Ingewikkeld statica vraagstuk

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Ingewikkeld statica vraagstuk

Ik zou een balk willen oplichten met behulp van 2 koorden.

Het is de bedoeling dat de balk mooi onder een hoek van 30° komt te hangen. Ik heb verschillende pogingen ondernomen om te berekenen hoe lang de ketting moet zijn. waaruit dan de hoeken volgen. maar ik ben er nog steeds niet ingelukt.

de lengte van de balk kan gekozen worden vb: 4m, de verbindings punten van de koorden aan de balk mag ook gekozen worden.

Alle onbekenden die nodig zijn, mogen geschat worden. Het enige wat telt is dat de balk in rust hangt onder een hoek van 30° t.o.v. de horizontale.
Bijlagen
balk.JPG
balk.JPG (5.94 KiB) 191 keer bekeken

Berichten: 146

Re: Ingewikkeld statica vraagstuk

ik stel voor dat je eerst de lengte van 1 touw aanneemt als een gegeven en vandaar de lengte van het ander berekent.

probeer op de driehoek eens wat rechten bij te tekenen zodat je beter inzicht krijgt in de figuur

(vb. teken een horizontale rechte door het punt waar de balk het touw raken en een verticale rechte door het midden van de balk)

Berichten: 2

Re: Ingewikkeld statica vraagstuk

Bedankt voor de snelle reactie,

Denk je echt dat ik dit zo eenvoudig mag stellen? ik was al bezig met krachten en momenten, ... maar had na verloop van tijd meer onbekenden dan gegevens ](*,)

Ik heb als voorbeeld een koort op 3 meter geplaatst en de afstand tussen de koorden op 2 meter:

Ik kom dan volgende gegevens uit:

a = 16.8°

b = 24.8° --> a+b = 41.6°

x = 43.2°

y = 95.2°

Echter laat mijn fysica mij in de steek

het zwaarte punt van de balk moet volgens mij recht onder het knooppunt van de koorden komen te hangen. maar iets in mij zegt, dat dit toch wel eens kan tegenvallen, daar de koorden niet even lang zijn.

in de tekening heb ik dus verondersteld dat de twee rode lijnen even lange benen zijn.

Klopt dit?

Wim
Bijlagen
balk2.JPG
balk2.JPG (19.76 KiB) 190 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Ingewikkeld statica vraagstuk

het zwaarte punt van de balk moet volgens mij recht onder het knooppunt van de koorden komen te hangen.
en dat is terecht. Zo niet, dan veroorzaakt de zwaartekracht een moment om het ophangpunt en hangt de boel niet stil (m.a.w. de balk zal dan tóch weer een (evenwichtsstand op willen zoeken zó dat het zwaartepunt onder het ophangpunt hangt.)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer