Fluïda rond vliegtuigvleugel

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 47

Flu

Hallo,

Ik zit knel bij de volgende oefening:

De stroomlijnen rond een vliegtuigvleugel liggen bovenaan op de helft van de afstand in vergelijking met onderaan de vleugel. Indien elke vleugel een oppervlak van 30m² heeft en het vliegtuig een snelheid van 300km/h (83,3m/s) heeft, hoe zwaar mag het dan geladen zijn om hoogte te houden? (83 ton) (Rho=1,3kg/m³)

(hint: de snelheid van de lucht onderaan de vleugel is even groot als de snelheid van het vliegtuig)

Iemand die me op weg kan helpen?

Bedankt

Berichten: 398

Re: Flu

Hoogte behouden betekent dat er geen netto kracht naar beneden mag zijn. Oftewel: de zwaartekracht die het vliegtuig omlaag trekt en de liftkracht op de vleugels moeten gelijk zijn.

Het oppervlak van de vleugels is gegeven, dus als je de netto druk op de vleugels kunt vinden kan je de lift kracht berekenen.

De netto druk is het verschil tussen de luchtdruk boven de vleugel en de luchtdruk onder de vleugel. Dit moet je halen uit het gegeven dat de stroomlijnen boven de vleugels 2x zo dicht op elkaar zitten. (Bernoulli)

Nou heb ik het concept al helemaal voorgezegd, dus mag je het zelf proberen in formules te vertalen. ](*,)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Flu

Qua druk:

po-pb=3/2x1,3x83,3² Pa
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Flu

Fout in vorig bericht 3/2 moet 15/2 zijn.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Berichten: 47

Re: Flu

Ik kom dezelfde formule uit maar dan zonder die 15/2, wel met 3/2. Ik nam als snelheid boven de vleugel 2v en onder de vleugel v.

Laat ik echter de formules hun werk doen met die 15/2 kom ik een liftkracht uit van 2,0^106.. Stel ik die liftkracht dan gelijk aan de zwaartekracht dan bekom ik een massa van 206 ton. Deze zou echter 83 moeten zijn.

Reageer