Springen naar inhoud

Zonwering berekenen

• Log in om te kunnen reageren

avandalen

avandalen

• >25 berichten
  • 33 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 mei 2010 - 19:44

Wij gaan een verandazonwering plaatsen. Hoe bepaal je de zonlichtdoorlaatbaarheid van het screendoek? Om enige houvast te hebben bij de keuze van een geschikt screendoek lijkt het mij handig om de keuze wiskundig te onderbouwen.
Eisen
De serre is 5 x 3 meter en is gericht op noordoost. Op onbewolkte zomerse dagen moet de reductie van het zonlicht voldoende zijn om nog comfortabel in de serre met een laptop te kunnen werken. De warmte van de zon moet maximaal worden buitengehouden.
Berekening
Voor beeldschermwerk hanteert de ARBO 200 tot 800 Lux. De lichtsterkte buiten is bij indirect zonlicht volgens Wikepedia 10000 tot 20000 Lux. De ruiten zijn van het type SKN 172. Deze hebben een energiedoorlaatbaarheid van 40 % en een lichttransmissie van 67 %.
Bij 700 Lux binnen moet de zondoorlaatbaarheid van het doek dus zijn: 700 / (20000 * 0,67) = 5 %.

Verschillende leveranciers adviseerden Soltis screendoek. Het type Soltis 92-2070 (grijs) heeft de volgende waarden:
Energie doorlaatbaarheid TS = 3 %
Zichtbare lichttransmissie TV = 5 %
Vraag
Mag ik aannemen dat mijn berekening klopt en dat er een reductie is van 97 % van de warmtestraling (exclusief ruiten) en dat er binnen ongeveer 700 Lux overblijft op een zonnige zomerse dag?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Avdaq

Avdaq

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 september 2010 - 14:11

Hello,

Ik kan helaas geen antwoord geven op u berekeningen. Heb echter wel een aanrader in verband met lichtberekeningsprogramma's Dialux is een gratis programma en laat toe om zo'n dingen via al dan niet een omweg te simuleren.

Grtz,

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures