Brandstof

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 17

Brandstof

Hai, voor mijn school wil ik een pws maken over alternatieve brandstoffen. Maar ik moet ook deelvragen en onderzoekvraag bedenken. Kent er iemand goede?

Berichten: 771

Re: Brandstof

Het rendement van een motor en het effect van verschillende soorten brandstof daarop?

en dan vergelijking met biobrandstof ofzo

Berichten: 17

Re: Brandstof

heb een betaprofiel. Is de bedoeling dat ik ook iets praktisch moet doen. Dacht eraan om algen te kweken en om biobrandstof proberen te maken. Ken je misschien nog een paar andere dingen?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Brandstof

Hai, voor mijn school wil ik een pws maken over alternatieve brandstoffen. Maar ik moet ook deelvragen en onderzoekvraag bedenken. Kent er iemand goede?
Als ze je worden voorgezegd is het niet meer bedenken hè.

Zonder gekheid: Een deel van de opgave is dat je leert na te denken over zulk soort zaken. Dat je leert dat het doen van onderzoek altijd vooraf wordt gegaan door het formuleren van een onderzoeksvraag. En dat je leert hoe je zo'n vraag formuleert. Je bent er helemaal niets mee geholpen door wat vragen voorgeschoteld te krijgen die je dan maar in een onderzoek gaat proberen te beantwoorden.

En zo moeilijk hoeft het ook niet te zijn. Je hebt gekozen voor alternatieve brandstoffen. Begin dan eens met jezelf af te vragen waarom je het daar graag over wil doen. Wat spreekt je aan in alternatieve brandstoffen? Waarom zou je daar überhaupt een onderzoek over willen doen?

Wat weet je al over alternatieve brandstoffen? Wat weet je niet en zou je wel heel graag wel willen weten? Dat laatste is al een heel aardige aanzet tot een onderzoeksvraag.

Zoals ik al aangaf: Een onderzoek begint altijd met het formuleren van een onderzoeksvraag. En die onderzoeksvraag komt uit een bepaalde waarneming waar je in eerste instantie van staat te kijken. Een heel simpel voorbeeld: Je ziet dat alles wat je uit je handen laat vallen naar beneden valt. Je denkt: Hé dat is typisch! Kennelijk is er iets in/op de Aarde dat aan die voorwerpen trekt. Vervolgens is een (logische) vraag of er aan zware voorwerpen harder wordt getrokken dan aan lichte, en of zware voorwerpen ook sneller vallen dan lichte. Op die manier volgt een onderzoeksvraag ("Vallen zware voorwerpen sneller dan lichte?") uit een waarneming ("Voorwerpen die ik loslaat vallen naar beneden")

Op eenzelfde manier kun je met je PWS aan de slag.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer