Kracht bij vallen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

Kracht bij vallen

Hoe kan ik uitrekenen welke kracht het veroozaakt als een persoon van 120 kg 1.5 m naar beneden valt ?

Ik heb zelf al wel uitgerekend wat de versnelling is (5.48 m/s) maar ik weet niet hoe ik dit moet om zetten in kN.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Kracht bij vallen

Hoe kan ik uitrekenen welke kracht het veroozaakt als een persoon van 120 kg 1.5 m naar beneden valt ?
Fzw = mg. (De valhoogte doet er niet toe, tenzij die vele km's bedraagt.)
Ik heb zelf al wel uitgerekend wat de versnelling is (5.48 m/s.
Je komt met een (niet gevraagde) snelheid. Dat is geen versnelling. Hier speelt alleen de valversnelling g een rol.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.525

Re: Kracht bij vallen

Hoe kan ik uitrekenen welke kracht het veroozaakt als een persoon van 120 kg 1.5 m naar beneden valt ?
Vanwege het woord 'veroorzaken' is de vraag niet helemaal duidelijk. Dat woord wekt een beetje de indruk dat er gevraagd wordt naar de kracht waarmee de persoon op de grond terecht komt. Dan is het antwoord: dat hangt af van de remweg. Gewoonlijk zal die persoon zijn best doen om zo zacht mogelijk te landen, met de maximale remweglengte en een constante remkracht. Zijn maximale remweglengte R is het hoogteverschil tussen zijn zwaartepunt in stand en in hurkzit. De arbeid van het remmen is gelijk aan de arbeid van de val, dus mgH = maR, waarbij a de remversnelling is. Dan is de remkracht ma = (H/R)*mg.

Reageer