Fajans of volhard

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 44

Fajans of volhard

Welke methode zou gebruikt kunnen worden voor een chloride jodide mengsel?

Ik kom er niet echt uit...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Fajans of volhard

Iemand die hier een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 817

Re: Fajans of volhard

Bij methode Volhard wordt een zilvernitraat oplossing gebruikt. Men laat het zilver neerslaan met een gepast tegenion, en titreert de overmaat aan zilverionen. Op die manier bepaalt men de concentratie aan ionen die met zilver neerslaan.

Zie het als volgt:

Ik weet dat elke auto 4 banden heeft.

Ik weet niet van hoeveel auto's ik vandaag de banden heb vervangen, maar wil dit te weten komen.

Als ik 100 banden in 'mijn garage' leg, en er op het einde van de dag 40 overzijn, heb ik er dus 60 opgebruikt.

Ik heb dus 15 auto's gerepareerd (15x 4 banden).

Door de overschot te tellen, weet ik hoeveel ik heb opgebruikt, en kan ik een concentratie achterhalen in een staal.

Het is dus belangrijk dat je zilver alleen neerslaat bij de stof die je wil bepalen.

het zilver zal neerslaan met zowel je chloriden als je jodiden. Hierdoor is de methode niet bruikbaar

De methode Fajans werkt met een indicator die kleurt in aanwezigheid van zilverionen.

Ze zal zilverionen adsorberen aan de rand van je zilverchloride neerslag.

Aangezien de oplosbaarheid van je zilverjodide groter is dan die van je indicator, zal de kleuromslag gebeuren vooraleer je zilverjodides gaan neerslaan.

Methode fajans is dus de gewenste methode in dit geval.

Indien je gevraagd werd om een methode (eender welke) te zoeken, is een nog beter alternatief om een ISE-bepaling te doen, of een kleurreactie op te laten gaan en nadien fotometrisch te bepalen.
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Gebruikersavatar
Berichten: 44

Re: Fajans of volhard

Ik denk dat ik het snap! Bedankt!

Reageer