Springen naar inhoud

Probleem bij het bepalen van vermogen

• Log in om te kunnen reageren

Linkydink

Linkydink

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 juni 2010 - 12:27

Hallo,

Momenteel ben ik bezig met het testen van energieoverdracht via twee spoelen. De 'zendende' spoel is aangesloten op een toongenerator en in serie is hier ook een condensator meegenomen. De 'ontvangende' spoel is opgenomen in een RLC-kring. Over de weerstand in deze kring is een oscilloscoop gezet om de spanning over de weerstand te meten. Bij de testen zijn de spoelen en de condensatoren in beide kringen altijd gelijk gehouden. De spoelen worden bij het testen tegenover elkaar gehouden, en niet naast elkaar gelegd.

Via de toongenerator willen we de resonantiefrequentie opzoeken die bij de LC-combinaties horen, en dan het ingaande en het uitgaande vermogen bepalen. Nu is het zo dat de spanning over de weerstand te meten is, en zodoende het uitgaande vermogen te bepalen is, aangezien de R bekend is. Echter geeft het bepalen van het ingaande vermogen wat problemen op.

Het ingaande vermogen wordt gegeven door de toongenerator. De 'zendende' spoel is hierop aangesloten op een uitgang waarvan bekend is dat deze een weerstand van Rtg = 50 Ohm heeft. Als ik dan, in onbelaste situatie (dus zonder spoel en condensator), de spanning instel op 5 Volt (zeg E = 5 Volt), dan kan ik de spanning Uo in belaste situatie meten (dus met spoel en condensator aangesloten). Dit spanningverschil met de weerstand van 50 Ohm zou het ingaande vermogen moeten leveren. Bij de metingen worden de RMS waardes gemeten.

Pin = ( E - Uo )^2 / R

In eerste instantie zijn de spoelen dicht bij elkaar gehouden. Als de afstand vergroot wordt, zie je echter ook dat het spanningverschil groter wordt. Iets wat ik niet verwacht had. Hoe kan dit verklaard worden? Geeft de 'ontvangende' spoel spanning terug aan de 'zendende' spoel? Of spelen er hier andere zaken? Bij het testen heb ik nog geen gebruik gemaakt van kernen in de spoelen. Zou dit het eerder genoemde effect tegengaan?

Als er meer informatie nodig is laat het even weten.

Alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6610 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 01 juni 2010 - 13:30

Wat je gemaakt hebt is een bandfilter met losse koppeling. Wat dat doet is niet zo eenvoudig uit te leggen, daarom ga ik er even niet aan beginnen. Je kunt het beste eerst eens een leerboek opzoeken waarin de theorie van het bandfilter wordt uitgelegd

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 juni 2010 - 14:06

[quote name='Linkydink' post='609126' date='1 June 2010, 12:27']Geeft de 'ontvangende' spoel spanning terug aan de 'zendende' spoel?[/quote]Bericht bekijken
In eerste instantie zijn de spoelen dicht bij elkaar gehouden. Als de afstand vergroot wordt, zie je echter ook dat het spanningverschil groter wordt.[/quote]
Als je de afstand tussen de gekoppelde spoelen vergroot, verander je de impedantie in het Norton-equivalent zodat de breekfrequentie van je schakeling (die als ik je goed begrijp als frequentiefilter werkt) verandert.
Je verandert de impedantie doordat je de wederzijdse inductie M verandert door de afstand te veranderen.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures