Springen naar inhoud

Interferentie en diffractie

• Log in om te kunnen reageren

fcbfan

fcbfan

• >25 berichten
  • 42 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 juni 2010 - 12:29

Ik zit een beetje vast met de begrippen interferentie en diffractie. Ik snap niet goed wat nu juist het echte verschil is, en hoe deze 2 samen gaan. Met andere woorden hoe ze elkaar beïnvloeden.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

kotje

kotje

• >1k berichten
  • 3330 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 01 juni 2010 - 17:29

Diffractie: Klik hier

Interferentie: Klik hier

Diffractie en Interferentie: Klik hier

Soms moet ge wel een beetje zoeken in de gegeven linken om de beste eruit te halen.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

fcbfan

fcbfan

• >25 berichten
  • 42 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 juni 2010 - 18:02

Ja, denk je nu dat ik dat nog niet gedaan heb? Ik heb er hier een cursus over liggen, en heb er al veel tijd in gestoken met het zoeken en proberen begrijpen, maar toch snap ik de link tussen de 2 begrippen nog altijd niet helemaal.

Dit is hoe ik het nu zie, maar ik heb dus geen idee of dat juist is.
Als je licht door een spleet laat gaan, treedt er dan in eerste instantie diffractie (afbuiging van het licht ipv dat het rechtdoor gaat na de spleet) op? En is het door die diffractie dat er interferentie (constructief of destructief) kan optreden? Dus is interferentie een gevolg van diffractie?

Soms is het ook wel eens gemakkelijker om de uitleg te horen van iemand die het wel begrijpt en in zijn eigen woorden uitlegt, dan de theoretische uitleg die je vooral op internet tegenkomt.
En voor je het vraagt, ja ik ben naar de les geweest en ik heb opgelet, maar ik heb het nooit echt gesnapt.

jkien

jkien

• >1k berichten
  • 3053 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 juni 2010 - 19:14

Een diffractiepatroon is een interferentiepatroon, dus soms kun je die termen door elkaar gebruiken. Maar historisch zit het zo: diffractie is de oudste term. Grimaldi nam waar dat een klein diafragma lichtstralen doet uitwaaieren. Hij concludeerde dat deze 'diffractie' (lichtstraalbreking in verschillende richtingen) een aparte vorm van lichtstraalafbuiging is, naast reflectie en refractie. Maar Grimaldi beschouwde licht niet als een golf, en daarom is er bij hem nooit sprake van destructieve en constructieve diffractie. Veel later demonstreerde Young met zijn dubbelspleetexperimenten dat licht een golfveld is met destructieve en constructieve interferentie op plaatsen die je kunt berekenen. Hij introduceerde de term interferentie.

Men kan dus wel spreken over destructieve en constructieve interferentie, maar niet over destructieve en constructieve diffractie. De term interferentie gaat over het aspect van het optellen van golfamplitudes in punt x. De term diffractie gaat over het aspect dat een lichtstraal uitwaaiert.

kotje

kotje

• >1k berichten
  • 3330 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 01 juni 2010 - 19:16

Ja, denk je nu dat ik dat nog niet gedaan heb? Ik heb er hier een cursus over liggen, en heb er al veel tijd in gestoken met het zoeken en proberen begrijpen, maar toch snap ik de link tussen de 2 begrippen nog altijd niet helemaal.

Dit is hoe ik het nu zie, maar ik heb dus geen idee of dat juist is.
Als je licht door een spleet laat gaan, treedt er dan in eerste instantie diffractie (afbuiging van het licht ipv dat het rechtdoor gaat na de spleet) op? En is het door die diffractie dat er interferentie (constructief of destructief) kan optreden? Dus is interferentie een gevolg van diffractie?

Soms is het ook wel eens gemakkelijker om de uitleg te horen van iemand die het wel begrijpt en in zijn eigen woorden uitlegt, dan de theoretische uitleg die je vooral op internet tegenkomt.
En voor je het vraagt, ja ik ben naar de les geweest en ik heb opgelet, maar ik heb het nooit echt gesnapt.

Diffractie en interferentie van golven zijn 2 verschillende zaken. Diffractie is buiging van een golf aan een rand van een hindernis, of randen van een opening m.a.w er komt golfenergie in de schaduw terecht.Kijk bv. eens naar de rand van een stylo of scheermesje gekeerd naar het licht ge ziet de rand niet scherp . Interferentie krijgt men als 2(of meerdere golven) van dezelfde soort terecht komen in bepaald punt en mekaar daar versterken of verzwakken ( zelfs uitdoven of maximaal versterken)
In de volgende link krijgen we de proef van Young rekening gehouden met alleen interferentie en ook rekening gehouden met diffractie en interferentie. Verontschuldig mij als de applets al gezien hebt maar ik geef ze ](*,) toch:
Klik hier
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

fcbfan

fcbfan

• >25 berichten
  • 42 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 juni 2010 - 21:12

Allebei heel erg bedankt. Ik heb er mijn cursus ook nog eens bijgenomen, en met jullie uitleg heb ik er nu een veel duidelijker zicht op!

furgan75

furgan75

• >25 berichten
  • 42 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 oktober 2012 - 17:22

een vraagje over diffractie

Beweerd wordt: als wij een een bundel van lichtstralen laten invallen op een scherm met een kleine opening dan krijgen we een groter vlek dan als we het doen met een grotere opening. Ik heb dit thuis even getest en dit komt niet uit ?
Het volgende klinkt ook niet overtuigend: hoe kleiner het lichtpunt, hoe groter de vlek achter het scherm.

dank

jkien

jkien

• >1k berichten
  • 3053 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 oktober 2012 - 21:11

Probeer het thuis eens met de lichtbundel van een laserpointer en een gaatje zo klein als van een speldeprik. Zorg dat de projectieafstand (de afstand tussen het gaatje en de muur waarop je het lichtvlekje projecteert) ongeveer een meter is.

Met een formule kan berekend worden hoe groot het vlekje ongeveer is.

tonnie1997

tonnie1997

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 april 2016 - 14:27

Interferentie en diffractie is precies hetzelfde. Er word gekeken naar de intensiteit minima en maxima die ontstaan als er licht door een of meerdere spleten valt. Interferentie is benaderd vanuit het principe dat licht een golf is en diffractie word benadert vanuit het oogpunt dat licht een deeltje is.

jkien

jkien

• >1k berichten
  • 3053 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 april 2016 - 15:16

Vanuit het oogpunt dat licht een deeltje is krijg je nergens interferentie en nergens uitdoving. De laatste zin van je bericht lijkt dus in strijd met de eerste.

Also tagged with one or more of these keywords: natuurkunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures