Oranje maan

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 37

Oranje maan

De kleur van de maan is op het moment oranje. We zijn nu aan het proberen er een goede foto van te maken, wat tot nu toe nog niet echt lukt. (Weten niet hoe we de sluitertijd moeten veranderen :shock: ) Al lukt het stuur ik zsm een foto ervan. Ik vraag me af waar dit door komt. Heeft dit te maken met vervuiling ofzo of bereiken we het einde der tijden ;) of is het wat anders? Met dit kleurtje ziet hij er behoorlijk kazig uit.

Gebruikersavatar
Berichten: 218

Re: Oranje maan

Zou dit niet te maken hebben met de stand van de zon, maan en aarde? Dat de zonnestralen (onder een bepaalde hoek) door de atmosfeer van de aarde dringen en hierdoor gefilterd worden waardoor bepaalde kleuren wegvallen. Dat licht bereikt dan de maan en wordt teruggekaatst naar de aarde.

Dit is louter een veronderstelling, gebaseerd op een gelijkaardig verschijnsel bij het ondergaan van de zon (waar het alleszins daardoor komt dat je zo'n rode gloed hebt). Iemand zal dit wel kunnen bevestigen of weerleggen :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Oranje maan

Dit is louter een veronderstelling, gebaseerd op een gelijkaardig verschijnsel bij het ondergaan van de zon (waar het alleszins daardoor komt dat je zo'n rode gloed hebt). Iemand zal dit wel kunnen bevestigen of weerleggen ;)


Ik dacht ook aan zoiets, maar twijfelde sterk :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 218

Re: Oranje maan

Waarom twijfel je? Ik hou me beetje neutraal omdat ik er te weinig van afweet.

Berichten: 118

Re: Oranje maan

Het heeft met de atmosfeer van de Aarde te maken die sommige lichtstralen filtert.
(d )² = (1-2Gm/r)dt² - (r/(r-2Gm)dr² - r²d ²-r²sin ² d ²

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Oranje maan

Waarom twijfel je? Ik hou me beetje neutraal omdat ik er te weinig van afweet.


Eerst en vooral omdat als de aarde die stralen weerkaatst naar de maan, dat het als 'rood' licht zou moeten vertrekken. Anderzijds denk ik niet dat de maan zelf oranje ziet door het weerkaatste licht van de aarde, maar het licht dat via de zon, de maan, zo op aarde komt, en dan oranje gefiltert word ... Maar dan vraag ik me af waarom je geen oranje schijn in de wolken hier op aarde ziet dan :shock:

Berichten: 118

Re: Oranje maan

Maar dan vraag ik me af waarom je geen oranje schijn in de wolken hier op aarde ziet dan
Dat zie ik vaak hoor!

Afbeelding
(d )² = (1-2Gm/r)dt² - (r/(r-2Gm)dr² - r²d ²-r²sin ² d ²

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: Oranje maan

eerst en vooral ,al het wit licht van de maan (en het oranje ook maar da's voor een beetje later) dat we zien komt van de zon

eenvoudig voorbeeld ,als we naar de volle maan kijken staat de zon achter ons

als je een dunne maansikkel goed bekijkt kan je de rest van de maanschijf ook zien al is die grijs, dit licht komt van de aarde en het fenomeen wordt asgrauw schijnsel genoemd

een oranje maan zoals dezer dagen wordt waargenomen komt alleen voor als de maan laag aan de horizon staat

dit kan je dus iedere keer zien als de maan juist opkomt of bijna ondergaat of als ze gewoon laag blijft staan

dit komt omdat de dampkring aan onze horizon dikker dan recht boven ons(zenit) en dus een andere refractie van het maanlicht heeft dan als de maan hoger zal staan

Berichten: 118

Re: Oranje maan

Ja helemaal juist!
(d )² = (1-2Gm/r)dt² - (r/(r-2Gm)dr² - r²d ²-r²sin ² d ²

Reageer