[scheikunde] Notatie van molecuulformule

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 34

[scheikunde] Notatie van molecuulformule

H2N-R-COO- + H++H3N-R-COO-

Is dit een reactie die wij (in België) ook zo opschrijven ( met die + voor H ipv dat de + die min opheft) of is dit Amerikaans of engels?

volgens mij - tot nu toe enkel dit gezien in lessen chemie - kan enkel H2N-R-COO- + H+ → H3N-R-COO

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [scheikunde] Notatie van molecuulformule

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: [scheikunde] Notatie van molecuulformule

volgens mij - tot nu toe enkel dit gezien in lessen chemie - kan enkel H2N-R-COO- + H+ → H3N-R-COO
Nou, ik heb dit nog nooit zo geschreven gezien.

Het betreft hier een dipolair ion, ook wel [url=http://]zwitterion[/url] genoemd.

Het hangt overigens van de pH af in welke vorm het ion zich zal bevinden.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 34

Re: [scheikunde] Notatie van molecuulformule

Fred F. schreef:Nou, ik heb dit nog nooit zo geschreven gezien.

Het betreft hier een dipolair ion, ook wel [url=http://]zwitterion[/url] genoemd.

Het hangt overigens van de pH af in welke vorm het ion zich zal bevinden.


De pH weet ik toevallig ook ja , 4,6

Berichten: 34

Re: [scheikunde] Notatie van molecuulformule

thisisspartaaaa schreef:H2N-R-COO- + H++H3N-R-COO-

Is dit een reactie die wij (in België) ook zo opschrijven ( met die + voor H ipv dat de + die min opheft) of is dit Amerikaans of engels?

volgens mij - tot nu toe enkel dit gezien in lessen chemie - kan enkel H2N-R-COO- + H+ → H3N-R-COO
stomme fout van mij maar het moest H2N-R-COO- + H++H3N-R-COO- zijn , maar nog snap ik dit niet?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: [scheikunde] Notatie van molecuulformule

Een carbonzuur is een sterker zuur dan een ammoniumion. Vergelijk de zuurconstantes maar eens in een tabel met zuren (bijvoorbeeld die in Binas, als je dat boek hebt). Je zult in water dan ook nooit H2N-R-COOH tegenkomen, maar altijd H3N+-R-COO-.

Anders gesteld: Als je aan H2N-R-COO- een H+ toevoegt, zal die liever aan de H2N groep willen gaan zitten.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 34

Re: [scheikunde] Notatie van molecuulformule

Marko schreef:Een carbonzuur is een sterker zuur dan een ammoniumion. Vergelijk de zuurconstantes maar eens in een tabel met zuren (bijvoorbeeld die in Binas, als je dat boek hebt). Je zult in water dan ook nooit H2N-R-COOH tegenkomen, maar altijd H3N+-R-COO-.

Anders gesteld: Als je aan H2N-R-COO- een H+ toevoegt, zal die liever aan de H2N groep willen gaan zitten.
ah en ook , H3N+-R-COO- , zo moet je deze schrijven waarschijnlijk? niet +H3N-R-COO- ?

Reageer