Vetverbranding cafeïne

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Vetverbranding cafe

Hallo beste mensen van het wetenschapsforum.

Ik ben bezig met een verslag voor ANW, dit verslag gaat over cafeïne. Het meeste lukt allemaal wel alleen voor het onderzoek moet ik nog iets bedenken en ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen..

Ik heb uit enkele bronnen vernomen dat cafeïne zou helpen bij de vetverbranding, ik heb dit in mijn verslag al theoretisch opgelost (het verhoogt de stofwisseling van cellen, en het zorgt dat het lichaam meer adrenaline aanmaakt) maar ik wil dit ook praktisch laten zien met een onderzoek.

Ik wouw dit op de volgende manier doen (bij de fitness):

-1x 10 min fietsen zonder enige cafeine op.

-1x 10 min fietsen met cafeine op.

-1x 5 min roeien zondere enige cafeine op.

-1x 5 min roeien met cafeine op.

Hierbij wil ik letten op het aantal kcal die verbrand zijn.

Echter weet ik niet of dit wel klopt en hoop ik dus dat jullie deze manier kunnen bevestigen of eventueel kunnen verbeteren, dat zou helemaal super zijn.

Ook zou ik wil weten of ik misschien nog enkele apparaten hiervoor nodig heb. misschien is hier wel iets handigs voor om dit goed te meten ( net zoeits als bloeddrukmeter etc).

Alvast bedankt!

Berichten: 1.116

Re: Vetverbranding cafe

Hierbij wil ik letten op het aantal kcal die verbrand zijn.
Jij zou de eerste zijn die dat kan meten... Ik denk dat je hooguit dingen als uithoudingsvermogen met en zonder cafeïne zou kunnen meten. Wanneer iemand cafeïne opheeft en dit werkelijk op het metabolisme aangrijpt, zou je dus moeten verwachten dat er meer energie beschikbaar is en blijft (zeker als het 't vetmetabolisme betreft). Maar ik vermoed dat je best wel een grote groep mensen bij elkaar moet krijgen wil je dit significant maken. Daarnaast moet je groep ook vrijwel volledig vergelijkbaar zijn (even veel jongens en meisjes, gelijke leeftijden, etc.).
Ook zou ik wil weten of ik misschien nog enkele apparaten hiervoor nodig heb. misschien is hier wel iets handigs voor om dit goed te meten ( net zoeits als bloeddrukmeter etc).
Temperatuurmeting? Dat is de enige maat die ik ken voor de hoeveelheid aan brandstof die in het menselijk lichaam verbrand wordt. Maar ik denk dat je de facto er niets aan hebt.

Je hebt uiteraard nog wel andere methoden, maar die zijn voor jou waarschijnlijk te duur. Als we onderzoek naar verbranding doen, dan meten we normaal gesproken de hoeveelheid lucht die iemand in- en uitademt. In de lucht die men in en uitademt onderzoeken we dan netjes de hoeveelheid zuurstof en CO2. Met die gegevens kunnen we bepalen hoeveel brandstof er verbrand is in het lichaam en in welke verhouding vet en glucose verbrandt wordt.

Gezien jij stelt dat cafeïne het vetmetabolisme aanjaagt, zou je verwachten dat je dit dus terug gaat zien in de verhouding tussen de hoeveelheid zuurstof die ingeademd wordt en de hoeveelheid koolzuur die uitgeademd wordt. Als iemand exclusief glucose verbrand, dan zie je dat deze ratio 1 is. Wanneer iemand enkel vet verbrand dan is deze ratio naar ik dacht 0,67 (weet ik niet zeker). Bij een normale Westerling met Westers dieet is dit standaard 0,8.

Ik zou eens kijken of je een mogelijkheid ziet om deze parameters te meten (denk bijvoorbeeld eens aan doorleiden in kalkwater, al zullen er betrouwbaardere manieren zijn, neem aan dat kalkwater vrij snel verzadigd is).
Ik wouw [...]
Ik wilde of ik wou. En gezien het hier niet wensend is, is `wilde` het meest op zijn plaats.

Reageer