Schuifspanning

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

Schuifspanning

Hallo,

Ik ben bezig met het leren van Fluidummechanica, maar nu begrijp ik iets niet goed. Er staat namelijk dat wanneer een vloeistof zich tussen 2 lagen bevindt, waarvan bijvoorbeeld de bovenste beweegt, een schuifspanning gaat opwekken. En dat de vloeistof hiertegen een weerstand gaat bieden, namelijk de viscositeit. Maar ik begrijp niet goed wat deze schuifspanning nu eigenlijk is, is het de zoals bij wrijving een soort van grens die moet overschreden worden door de vloeistof voordat deze begint te vloeien?

Alvast bedankt

Berichten: 269

Re: Schuifspanning

WIKI:

Een schuifspanning is een spanning die het materiaal vervormt zonder dat het volume van het materiaal verandert. De vervorming van het materiaal ("schuif") wordt ge-evalueerd door het meten van de verandering van de grootte van de hoek (afschuiflengte).

Dus, het gaat om een kracht die wordt uitgeoefend op het oppervlak van een vloeistof waardoor de vloeistof vervormt. Wordt deze kracht te groot, dan 'valt de vloeistof' dus uiteen.

Hoe hoger de viscositeit van de vloeistof, hoe groter de kracht is die erop kan uitgeoefend worden.

onder viscositeit verstaan we elasticiteit van een vloeistof, of stroperigheid. Vloeibare honing heeft bijvoorbeeld een veel hogere viscositeit dan water.

is dit een antwoord op je vraag?

mvg

Berichten: 2.746

Re: Schuifspanning

is het de zoals bij wrijving een soort van grens die moet overschreden worden door de vloeistof voordat deze begint te vloeien?
neen, daar heeft het niets mee te maken. Je stelt de vloeistof best als volgt voor: allemaal lagen op elkaar, de lagen kunnen over elkaar gaan bewegen (=schuiven) maar er is wrijving tussen die lagen door de viscositeit. Die schuifkracht gedeeld door het contactoppervlak is gelijk aan de schuifspanning.

Het verschilt eigenlijk amper met schuifspanningen in vaste stoffen, versta je dat?

Reageer