Studiekeuze technische universiteit

Reageer
Berichten: 2

Studiekeuze technische universiteit

Goedendag iedereen,

Ik ben een VWO-scholier ( N&T profiel+ wis D + economie) en heb zojuist mijn examens afgerond en ik weet zeker dat ik geslaagd ben. Nu volgt het probleem van mijn studiekeuze voor het WO. Ik zit nog te twijfelen tussen Technische scheikunde (scheikundige technologie) of technische bedrijfskunde. Mijn SE-cijfer voor scheikunde is een 8.1 en mijn CE-cijfer zal ook ergens in die buurt zitten.

Hoezo ik technische scheikunde wil ipv gewone scheikunde studie: ik wil wel iets met het bedrijfsleven doen. IMO heb je met technische scheikunde daar meer mee te maken.

Hoezo ik misschien technische bedrijfskunde wil doen: het kan misschien zo zijn dat scheikunde me gaat vervelen op den duur. Welke dingen zorgen ervoor dat je je niet gaat vervelen met scheikunde? Zie je het nog wel zitten na zoveel jaar scheikunde? Eerst een bachelor en dan nog een master?

Ik ga a.s. vrijdag nog naar de latebeslissersdag in UTwente en op een andere dag nog naar TUEindhoven om daar nog een keer goed te kijken. Maar aangezien alle studenten daar je proberen over te halen om de studie te volgen is mijn vraag: is het een leuke studie. Wat zijn de kansen op een baan, hoeveel te verdienen. Ziet de toekomst er nog rooskleurig uit aangezien er minder interesse is voor scheikunde studies (minder inloop). Of wordt mijn kans op een goede baan er juist beter door?

Ervaringen,tips en commentaar zeer gewenst ](*,) (ook over de 'gewone scheikunde' opleiding en de technische universiteit)

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Studiekeuze technische universiteit

Of het een 'leuke' opleiding is die je na een x aantal jaar nog interessant zou vinden is natuurlijk erg persoonlijk. Mensen die de opleiding doen vinden het een leuke opleiding en alle andere mensen kunnen er niet echt over oordelen.

Een studiekeuze zou ik je aan willen raden om niet te bepalen op of de opleiding leuk/interessant/whatever is, maar wat je er uiteindelijk mee kan doen. Je zou uiteindelijk nog het curriculum van de opleiding kunnen bekijken, maar veel meer kan je ook niet doen.

Als je dan weet welke opleidingen er op verschillende universiteiten worden gegeven, dan kan je eens gaan kijken welke uni en uiteindelijk welke stad je het meest aanspreken.

Zolang je voor jezelf weet wat je uiteindelijk wilt gaan doen, dan stel je je een duidelijk doel voor ogen wat je door middel van de gekozen opleiding kan bereiken. De opleiding moet niet op zich staan maar ergens toe leiden...
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Studiekeuze technische universiteit

Doubting schreef:Goedendag iedereen,

Ik ben een VWO-scholier ( N&T profiel+ wis D + economie) en heb zojuist mijn examens afgerond en ik weet zeker dat ik geslaagd ben. Nu volgt het probleem van mijn studiekeuze voor het WO. Ik zit nog te twijfelen tussen Technische scheikunde (scheikundige technologie) of technische bedrijfskunde. Mijn SE-cijfer voor scheikunde is een 8.1 en mijn CE-cijfer zal ook ergens in die buurt zitten.

Hoezo ik technische scheikunde wil ipv gewone scheikunde studie: ik wil wel iets met het bedrijfsleven doen. IMO heb je met technische scheikunde daar meer mee te maken.
"wel iets met het bedrijfsleven" klinkt nogal vaag. Vraag jezelf eens af: Wat zou je in het bedrijfsleven willen doen dan en waarom spreekt je dat aan? Het is inderdaad wel zo dat een opleiding tot scheikundig technoloog meer gericht is op de industrie. Het geeft je een uitstekende basis voor allerlei functies in de industrie, van het ontwerpen van installaties tot het managen van productieprocessen, en dan hebben we het nog maar over de procestechnologische kant. Bij de opleiding tot scheikundig technoloog komt ook materiaalkunde en chemie aan bod, beide met prima mogelijkheden in de industrie.
Hoezo ik misschien technische bedrijfskunde wil doen: het kan misschien zo zijn dat scheikunde me gaat vervelen op den duur. Welke dingen zorgen ervoor dat je je niet gaat vervelen met scheikunde? Zie je het nog wel zitten na zoveel jaar scheikunde? Eerst een bachelor en dan nog een master?
Waarom zou dat voor bedrijfskunde niet gelden? En welke kant kun je dan nog op? Ik ken een aantal gevallen van mensen die begonnen zijn met scheikundige techologie, die studie uiteindelijk toch niet leuk of te moeilijk vonden, en vervolgens zijn overgestapt op bedrijfskunde, en dat zonder problemen hebben afgerond. Andersom is kennelijk heel andere koek.
Ik ga a.s. vrijdag nog naar de latebeslissersdag in UTwente en op een andere dag nog naar TUEindhoven om daar nog een keer goed te kijken. Maar aangezien alle studenten daar je proberen over te halen om de studie te volgen is mijn vraag: is het een leuke studie.
Deze redenering snap ik niet. Juist de studenten die je daar spreekt zijn in staat om uit te leggen waarom ze voor de studie hebben gekozen. Dat zijn de argumenten waar je naar op zoek moet. Je merkt vanzelf of de argumenten die je hoort jou aanspreken of niet; is dat wel het geval, dan is dat de studie waar je naar op zoek bent. Is dat niet het geval, dan kun je beter naar iets anders op zoek.

In ieder geval moet je je niet teveel laten leiden door het negatieve. Je moet bedrijfskunde kiezen omdat bedrijfskunde je aanspreekt, en niet omdat scheikundige technologie je (misschien op termijn) niet aanspreekt.

Ik ben zelf inmiddels afgestudeerd, en kan je vertellen dat ik het een leuke studie vond. Om de simpele reden dat ik scheikunde leuk vond (en vindt). In tegenstelling tot wat Wouter aangaf ben ik van mening dat dat het allerbelangrijkste is. Het schiet voor geen meter op om een studie te doen waar de vakken of de mensen je niet aanspreken, alleen maar omdat je in je achterhoofd hebt dat je er later een goede baan mee kunt krijgen. Dat is bijna een garantie voor mislukking. Andersom betekent het enkele feit dat je een studie leuk vindt natuurlijk niet dat je gegarandeerd een goede baan krijgt, maar het helpt wel.
Wat zijn de kansen op een baan, hoeveel te verdienen. Ziet de toekomst er nog rooskleurig uit aangezien er minder interesse is voor scheikunde studies (minder inloop). Of wordt mijn kans op een goede baan er juist beter door?
Je kans op een goede baan wordt daar inderdaad beter door. En de kans op een goed salaris ook. Die van een scheikundig technoloog hoort bij de hoogste startsalarissen van HBO'ers en academici. Ik geloof dat alleen tandheelkundigen meer verdienen. Het startsalaris van scheikundigen ligt iets lager, maar dat is ook een kwestie van gemiddeldes: Van de chemici kiest een groter deel voor om te gaan promoveren, en dat leidt tot een lager gemiddeld startsalaris.

Succes met kiezen!
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer