Springen naar inhoud

Koppel meten


  • Log in om te kunnen reageren

#1

michel-wtb

    michel-wtb


  • 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 juni 2010 - 10:59

Beste Dames en Heren,

Heb bij deze een vraag,
Hoe kan ik het koppel van een kleine elektromotor meten?
Probleem bij deze elektromotr is dat deze met 80.000 toeren rondraait.
Het gaat om het type elektromotor
http://www.corally.c...UIDE_090725.pdf

en dan de 3.5 star

Alvast bedankt

Mvg
Michel

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6613 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 02 juni 2010 - 11:47

Bij de gangbare manier voor het meten van een motor koppel wordt de motor opgesteld op een juk dat kan draaien om een as die concentrisch is met de motoras. Aan dat juk zit een arm met bekende lengte waaraan gewichten worden gehangen, of die op een weegschaal drukt.

#3

317070

    317070


  • >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 juni 2010 - 12:11

Bij de gangbare manier voor het meten van een motor koppel wordt de motor opgesteld op een juk dat kan draaien om een as die concentrisch is met de motoras. Aan dat juk zit een arm met bekende lengte waaraan gewichten worden gehangen, of die op een weegschaal drukt.

Maar dit werkt toch niet bij 80.000 toeren per minuut, of wel? Ik ben eigenlijk ook wel geďnteresseerd in het antwoord op deze vraag. Ik doe het meestal ook met een arm en gewichtjes, maar is er een nettere methode?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

#4

michel-wtb

    michel-wtb


  • 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 juni 2010 - 12:17

Bij de gangbare manier voor het meten van een motor koppel wordt de motor opgesteld op een juk dat kan draaien om een as die concentrisch is met de motoras. Aan dat juk zit een arm met bekende lengte waaraan gewichten worden gehangen, of die op een weegschaal drukt.


Heb al een opstelling met een bekende arm en een touw eraan om vervolgens aan dat touw een krachtmeter te hangen.
Maar dit is geen nette manier van meten.
Er zijn ook dynamische koppelmeters voor roterende koppelts te meten, maar de grootste die ik heb gevonden gaat tot 30.000 toeren.

Daarom deze vraag...

#5

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6613 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 02 juni 2010 - 13:03

Maar dit werkt toch niet bij 80.000 toeren per minuut, of wel?

Dat heeft toch helemaal niks met het toerental te maken? Je meet gewoon het reactiekoppel op het motorhuis en dat staat stil.


Maar dit is geen nette manier van meten.

Wat is er dan niet netjes aan?

#6

michel-wtb

    michel-wtb


  • 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 juni 2010 - 13:13

Dat heeft toch helemaal niks met het toerental te maken? Je meet gewoon het reactiekoppel op het motorhuis en dat staat stil.


Wat is er dan niet netjes aan?


omdat er op deze manier kleine verliezen optreden.
Heb deze manier gedaan en mijn supervisor vond dit geen goede manier.
daarom ben ik ook op zoek gegaan naar dynamische koppelmeter.

Veranderd door michel-wtb, 02 juni 2010 - 13:24


#7

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6613 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 02 juni 2010 - 13:28

Waar zitten die verliezen dan? En waarom zou een dynamische koppelmeter die verliezen niet hebben?
Volgens mij zie je leeuwen en beren die er niet zijn.

#8

michel-wtb

    michel-wtb


  • 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 juni 2010 - 14:41

Waar zitten die verliezen dan? En waarom zou een dynamische koppelmeter die verliezen niet hebben?
Volgens mij zie je leeuwen en beren die er niet zijn.


een dynamische koppelmeter maakt geen gebruik van touwtjes en gewichten.
Maar toch bedankt voor de moeite en het reageren.

#9

317070

    317070


  • >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 juni 2010 - 15:22

Dat heeft toch helemaal niks met het toerental te maken? Je meet gewoon het reactiekoppel op het motorhuis en dat staat stil.

Maar de motor kan een andere koppel hebben bij andere toerentallen...
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

#10

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6613 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 02 juni 2010 - 16:17

Ja dat weet ik, maar voor de werking van die koppelbalans maakt het helemaal niks uit welk toerental de motor draait. Zoals ik al zei, die balans meet alleen het reactiekoppel op het stilstaande motorhuis.

#11

mcs51mc

    mcs51mc


  • >250 berichten
  • 470 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 juni 2010 - 18:24

Stomme vraag: Wordt de motoras dan vast geklemd, of is de motor "aangesloten" aan zijn normale belasting?

Schetsje misschien van iemand?

#12

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6613 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 02 juni 2010 - 20:56

Uiteraard wordt de motoras niet vastgeklemd, want dan kan hij geen 80.000 toeren draaien.

#13

michel-wtb

    michel-wtb


  • 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 juni 2010 - 12:02

en als je het aantal wikkelingen van een generator verhoogt, krijg je dan ook een hoger voltage?

#14

317070

    317070


  • >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 juni 2010 - 12:39

Uiteraard wordt de motoras niet vastgeklemd, want dan kan hij geen 80.000 toeren draaien.

Dan begrijp ik je opstelling ook niet helemaal...

en als je het aantal wikkelingen van een generator verhoogt, krijg je dan ook een hoger voltage?

Hangt er van af of je voldoende vermogen kunt leveren...
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

#15

mcs51mc

    mcs51mc


  • >250 berichten
  • 470 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 juni 2010 - 17:42

Dan begrijp ik je opstelling ook niet helemaal...

Welcome to the club 317070 ;)
Vandaar dat ik om een schetske vroeg (die een beetje op zich laat wachten ;))
Je weet wel "één fototje zegt meer dan 1000 woorden."

Klazon, je spreekt over een "reactiekoppel" maar dat is toch niet hetzelfde als wat de motor kan leveren bij x tr/minuut of toch ?!?





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures