Mitochondriaal dna

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 136

Mitochondriaal dna

Ik heb enkele vragen over de replicatie van mtDNA.

1. Gebeurt de replicatie door dezelfde DNA-polymerasen als die van de nucleus ? (Pol alfa en delta ?)

Dit zou dan tot gevolg hebben dat bij het ouder worden er meer mutaties in zowel het mtDNA als het nucleaur DNA optreden ? Aangezien de proeflezing van deze polymerase afneemt naarmate we ouder worden. (Bepaalde ziekten, zoals degeneratie van de oogzenuw zijn een gevolg van accumulatie van mitochondriale mutaties die na een bepaalde tijd meer optreden doordat de proeflezing van Polymerase daalt)

2. De replicatie gebeurt in de matrix van de mitochondria en het mtDNA codeert voor 22 tRNA's, kan ik hieruit dan concluderen dat deze 22 tRNA's de enigste zijn die het mtDNA nodig heeft ? Aangezien tRNA's te groot zouden zijn om in het mitochondrium te geraken.

3. In mijn boek staat dat mtDNA ook codeert voor 2 RNA's van de ribosomen, wordt hiermee dan de grote en kleine subeenheid bedoeld of slechts 2 rRNA's ?

Bij voorbaat bedankt !

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Mitochondriaal dna

Iemand die hier een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer