Springen naar inhoud

Plantengroei

• Log in om te kunnen reageren

Eenmeisje

Eenmeisje

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 juni 2010 - 18:59

Hooi,

ik heb een vraagje over plantengroei, want ik heb voor biologie een practicum gedaan en daarbij heb ik tuinkers laten groeien. Op de tuinkers had ik verschillende obstakels (metalen plaatjes) gelegd en gekeken hoe dat de plant beÔnvloedde op de groei, maar de plant groeide om het obstakel heen. Hoe kan dat? Graag een uitgebreide goede uitleg en welke stoffen ermee te maken hebben.
dankuu.

carolien

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 juni 2010 - 19:12

Als je een metalen plaatje op tuinkers legt, verwacht ik dat je het plantje gewoon plat drukt. Daarom: groeide de plantjes er met een knik omheen? Of groeide alleen de plantjes die waren opgekomen waar het plaatje niet lag?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

Eenmeisje

Eenmeisje

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 juni 2010 - 19:19

Ja, de plantjes die onder het plaatje waren, groeiden er omheen. Maar waardoor groeit een plantje om een obstakel heen. Net als bij klimplanten. Wat zorgt ervoor dat de plant zo groeit

Welp

Welp

• >25 berichten
  • 55 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 juni 2010 - 19:48

Misschien heb je hier wat aan : Geotropie en Fototropie

Verder kun je nog water verder googlen op fototropie of kijken op de Engelstalige Wikipedia.

JeanJean

JeanJean

• >250 berichten
  • 393 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 juni 2010 - 23:23

Het hormoon auxine speelt er ook een belangrijke rol bij, dat ben ik zeker. (sluit aan bij geotropie / fototropie neem ik aan).

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures