Plantengroei

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Plantengroei

Hooi,

ik heb een vraagje over plantengroei, want ik heb voor biologie een practicum gedaan en daarbij heb ik tuinkers laten groeien. Op de tuinkers had ik verschillende obstakels (metalen plaatjes) gelegd en gekeken hoe dat de plant beïnvloedde op de groei, maar de plant groeide om het obstakel heen. Hoe kan dat? Graag een uitgebreide goede uitleg en welke stoffen ermee te maken hebben.

dankuu.

carolien

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Plantengroei

Als je een metalen plaatje op tuinkers legt, verwacht ik dat je het plantje gewoon plat drukt. Daarom: groeide de plantjes er met een knik omheen? Of groeide alleen de plantjes die waren opgekomen waar het plaatje niet lag?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 4

Re: Plantengroei

Ja, de plantjes die onder het plaatje waren, groeiden er omheen. Maar waardoor groeit een plantje om een obstakel heen. Net als bij klimplanten. Wat zorgt ervoor dat de plant zo groeit

Berichten: 55

Re: Plantengroei

Misschien heb je hier wat aan : Geotropie en Fototropie

Verder kun je nog water verder googlen op fototropie of kijken op de Engelstalige Wikipedia.

Berichten: 393

Re: Plantengroei

Het hormoon auxine speelt er ook een belangrijke rol bij, dat ben ik zeker. (sluit aan bij geotropie / fototropie neem ik aan).

Reageer