Breking van het licht: fata morgana (fysica)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 5

Breking van het licht: fata morgana (fysica)

Hallo, ben net nieuw hier.

Ik kreeg (volgens mij een aards-)moeilijk taak mee van mijn leerkracht fysica. Het gaat over de breking van het licht nl. de fata morgana.

Dit is wat hij geeft

- Hete lucht is optisch ijler en koude lucht is optisch dichter.

-Brekingseffecten zorgen ervoor dat asfalt wegen op warme dage lijken te spiegelen.

In werkelijkheid zogen verschillende luchtlagen vlak boven het asfalt voor het spiegeleffect. De spiegeleffecten zijn alleen waarneembaar op grote afstand. Als je dichterbij komt verdwijnt de spiegeling.

Marieke (1.8m lang) kijkt op een warme dag uit op een geasfalteerde weg. In de verte ziet ze dat het asfalt lijkt te spiegelen. Ze schat de afstand tot de plek op 400 m. Als ze naar de spiegel toe loopt blijkt de spiegel met haar naar achter te 'lopen'

Ga eerst wat informatie opzoeken over een fata morgana(heb ik gedaan maar ik werd er niet veel wijzer van) en maak de volgende opdrachten.

a) Maak een schematische tekening van de situatie

b) Bereken de grenshoek bij deze luchtlaag (Welke luchtlaag vraag ik mij dan af?)

c) Bereken de brekingsindex van deze luchtlaag.


Zouden jullie mij hier alstublieft mee kunnen helpen?

Dank u !

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Breking van het licht: fata morgana (fysica)

Iemand die hier een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Breking van het licht: fata morgana (fysica)

Je hebt natuurlijk gegoogled op de combinatie "fata morgana grenshoek brekingsindex", en de eerste hit gelezen, dat is het wikipedia-artikel over fata morgana. Heel verstandig, dat zou iedereen doen, maar je moet het wel even zeggen! Helaas is dat niet eenvoudig genoeg geschreven. Duidelijker is bijvoorbeeld dit Engelse artikeltje over 'mirage' (= fata morgana). Zoals je daar kunt lezen mag je aannemen dat de warme lucht als een enkele laag op het asfalt ligt (aha, over die luchtlaag gaat het in jouw taak). Als iemand rakelings over het wegoppervlak kijkt, met een hoek die kleiner is dan de critical angle (grenshoek) dan gedraagt die laag zich als een spiegel vanwege totale reflectie.

Jouw taak komt erop neer dat je die situatie tekent en uitrekent. Het meisje kijkt rakelings over het wegoppervlak, je weet hoe groot ze is en hoe ver de 'plas' op de weg ligt, dus je kunt de hoek van de kijkrichting uitrekenen. In dit geval is dat de grenshoek van totale reflectie. In het wikipediaartikel vind je de formule om uit te rekenen dat die grenshoek correspondeert met een bepaalde brekingsindex-verhouding nu/ni. Nu nog even opmerken dat de vraag "bereken de brekingsindex van deze luchtlaag" fout is, en klaar is Kees.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Breking van het licht: fata morgana (fysica)

Over grenshoek Klik hier

Marieke ziet de spiegeling onder een hoek van tg ;) ;) :) =1,8/400 rad=1,8/400.(180/pi)°=0.258°.

Dus we mogen hier veronderstellen dat de straal evenwijdig loopt aan de horizontale en de grenshoek is ongeveer 90°-0,258° is ongeveer 90°.

Uit sinigr=1/n volgt dat de gevraagde brekingsindex n 1 is.

Met de gegeven gegevens is dit alles wat ik kan doen
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Breking van het licht: fata morgana (fysica)

kotje schreef:Marieke ziet de spiegeling onder een hoek van tg ;) ;) :) =1,8/400 rad=1,8/400.(180/pi)°=0.258°.

Dus we mogen hier veronderstellen dat de straal evenwijdig loopt aan de horizontale en de grenshoek is ongeveer 90°-0,258° is ongeveer 90°.

Uit sinigr=1/n volgt dat de gevraagde brekingsindex n 1 is.

Met de gegeven gegevens is dit alles wat ik kan doen
Het heeft fysisch geen zin om de zichthoek van 0.258° te vervangen door 0°. Een rekenmachine geeft sin(89.742°) = 0.999990, zodat ook nu/ni = 0.999990. In de wikipedia staat een voorbeeld dat laat zien dat die brekingsindex-verhouding correspondeert met realistische temperaturen: "een grensvlak tussen luchtlagen van 20°C en 40°C geeft een grenshoek van 89.7° (zichthoek 0.3°) en tussen 20°C en 80°C een grenshoek van 89.4° (zichthoek 0.6°)."

Berichten: 10

Re: Breking van het licht: fata morgana (fysica)

grotegoeroe schreef:Hallo, ben net nieuw hier.

Ik kreeg (volgens mij een aards-)moeilijk taak mee van mijn leerkracht fysica. Het gaat over de breking van het licht nl. de fata morgana.

Dit is wat hij geeft

- Hete lucht is optisch ijler en koude lucht is optisch dichter.

-Brekingseffecten zorgen ervoor dat asfalt wegen op warme dage lijken te spiegelen.

In werkelijkheid zogen verschillende luchtlagen vlak boven het asfalt voor het spiegeleffect. De spiegeleffecten zijn alleen waarneembaar op grote afstand. Als je dichterbij komt verdwijnt de spiegeling.

Marieke (1.8m lang) kijkt op een warme dag uit op een geasfalteerde weg. In de verte ziet ze dat het asfalt lijkt te spiegelen. Ze schat de afstand tot de plek op 400 m. Als ze naar de spiegel toe loopt blijkt de spiegel met haar naar achter te 'lopen'

Ga eerst wat informatie opzoeken over een fata morgana(heb ik gedaan maar ik werd er niet veel wijzer van) en maak de volgende opdrachten.

a) Maak een schematische tekening van de situatie

b) Bereken de grenshoek bij deze luchtlaag (Welke luchtlaag vraag ik mij dan af?)

c) Bereken de brekingsindex van deze luchtlaag.


Zouden jullie mij hier alstublieft mee kunnen helpen?

Dank u !
Danku dat jij dit post ik heb namelijk de zelfde taak en ik kan er niets van

Berichten: 1

Re: Breking van het licht: fata morgana (fysica)

Zeg grotegoeroe waar ga je naar school? Ik heb namelijk dezelfde taak...

Dag Fotsirk, Welkom ;) op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote<table cellpadding="0" cellspacing ="0" border="1" class="bbc">[td] GÉÉN msn- OF "breezah" TAAL

Een ander gaat moeite doen om je vraag te beantwoorden. Doe dan ook de moeite om hem in fatsoenlijk Nederlands te stellen.


[/td]</table>
We hebben het nu een beetje opgepoetst. Volgende post graag netter.

[/color]

Berichten: 5

Re: Breking van het licht: fata morgana (fysica)

Hallo, Bedankt alvast voor jullie uitleg.

Maar ik zit nog maar in het derde jaar en volgens mij moet het antwoord simpel zijn.

Dit is wat ik er van denk. Maar ik geloof niet dat het juist is

Berichten: 10

Re: Breking van het licht: fata morgana (fysica)

grotegoeroe schreef:Hallo, Bedankt alvast voor jullie uitleg.

Maar ik zit nog maar in het derde jaar en volgens mij moet het antwoord simpel zijn.

Dit is wat ik er van denk. Maar ik geloof niet dat het juist is
hier is de link http://www.natuurkunde.nl/artikelen/view.do?supportId=1125 van het antwoord zelf maar probeer het een beetje aan te passen want anders heeft de leekracht het door. Veel groeten Txcinthehouse

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Breking van het licht: fata morgana (fysica)

Als de leerkracht wil dat de antwoorden niet van internet te plukken zijn moet 'ie in eerste instantie niet zo lui zijn zélf zijn volledige oefeningen werkelijk tot op de komma letterlijk van zo'n site over te nemen. ;)

En dan, áls je dan per se niet wil dat het erop lijkt dat je het "afgekeken" hebt, moet je het nu wel héél erg in je eigen "taal" en werkwijze gaan verbouwen om het een beetje geloofwaardig te houden. Want dan heeft'ie natuurlijk ook de letterlijke tekst van vraag én uitwerkingen voor zijn neus liggen...... .

Voor zoiets moet je zó goed begrijpen wat je doet dat je heel die site daar niet nodig hebt.

Ik zou het verhaal netjes uitgewerkt inleveren, met de slotzin: "en dat komt overeen met wat ik vond in deze link". ;)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 10

Re: Breking van het licht: fata morgana (fysica)

Jan van de Velde schreef:Als de leerkracht wil dat de antwoorden niet van internet te plukken zijn moet 'ie in eerste instantie niet zo lui zijn zélf zijn volledige oefeningen werkelijk tot op de komma letterlijk van zo'n site over te nemen. ;)

En dan, áls je dan per se niet wil dat het erop lijkt dat je het "afgekeken" hebt, moet je het nu wel héél erg in je eigen "taal" en werkwijze gaan verbouwen om het een beetje geloofwaardig te houden. Want dan heeft'ie natuurlijk ook de letterlijke tekst van vraag én uitwerkingen voor zijn neus liggen...... .

Voor zoiets moet je zó goed begrijpen wat je doet dat je heel die site daar niet nodig hebt.

Ik zou het verhaal netjes uitgewerkt inleveren, met de slotzin: "en dat komt overeen met wat ik vond in deze link". ;)
en natuurlijk met dank aan het wetenschaps forum :)

Berichten: 5

Re: Breking van het licht: fata morgana (fysica)

hier is de link http://www.natuurkunde.nl/artikelen/view.do?supportId=1125 van het antwoord zelf maar probeer het een beetje aan te passen want anders heeft de leekracht het door. Veel groeten Txcinthehouse
Merci Merci Merci !! . Ik zat precies dan toch een klein beetje op de goede weg ;)

Echt bedankt !

Berichten: 10

Re: Breking van het licht: fata morgana (fysica)

grotegoeroe schreef:Merci Merci Merci !! . Ik zat precies dan toch een klein beetje op de goede weg ;)

Echt bedankt !
bedank je eigen dat je dat bericht gepost had want nu weet ik het ook

Berichten: 5

Re: Breking van het licht: fata morgana (fysica)

bedank je eigen dat je dat bericht gepost had want nu weet ik het ook
ja, toch geloof ik dat de taak te moeilijk is voor mijn jaar. Alleen het uit die gegevens afleiding is al moeilijk. Bovendien als ik zo eens naar de antwoorden kijk bepaalde forumels zelfs nog nooit gezien;

Berichten: 10

Re: Breking van het licht: fata morgana (fysica)

ja, toch geloof ik dat de taak te moeilijk is voor mijn jaar. Alleen het uit die gegevens afleiding is al moeilijk. Bovendien als ik zo eens naar de antwoorden kijk bepaalde forumels zelfs nog nooit gezien;
ja het was wel een doordenker maar na lang nadenken en zoeken kom je er wel op

Reageer