Wrijving

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 288

Wrijving

Blok A weegt 1.51 en blok B weegt 4.01, µ tussen alle oppervlakken is gelijk aan 0.31 Wat is de grote van de horizontale kracht nodig om B naar links te trekken met een constante snelheid bij een situatie zoals in de figuur?

Wel ik zou hebben gedacht dat je Fa*0.31+0.31*(Fa+Fb) moeten overwinnen, maar blijkbaar is het dat+0.31 Fb...

Mijn vraag nu is waarom je dat er nog moet bijtellen... Je wordt toch alleen tegengewerkt door de wrijving op A waardoor het touw tegentrekt en dan de wrijving op de onderkant van B (maar aangezien A en B op elkaar liggen, is Fa+Fb). Vanwaar komt die extra 0.31 Fb dan?
Bijlagen
YF_05_68.jpg
YF_05_68.jpg (22.94 KiB) 200 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Wrijving

Jouw redenering lijkt me in orde.

Weet je zeker dat het antwoord er zo staat?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Wrijving

Als A in rust blijft op B dan komt die factor erbij.?
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Berichten: 288

Re: Wrijving

OW, je hebt gelijk ik heb wel een foutje gemaakt...

Het is niet+0.31 Fb, maar +0.31 Fa

Misschien helpt dit ook nog....

Ow, nu ik deze tekening zie denk ik dat ik het plots zelf ook doorheb hoe het juist in elkaar zit...

Dus de beweging wordt tegengehouden door het touw en door de wrijving tussen A en B (als je aan B trekt)

=2*0.31 Fa

En daar moet je dan nog de frictie met de vloer 0.31 (Fa+Fb) bij optellen...

Kan dit kloppen?

de eerste 0.31 Fa komt dan van het touw en de tweede van de wrijving tussen A en B die de beweging van B ook tegenwerkt...
Bijlagen
Naamloos.jpg
Naamloos.jpg (36.38 KiB) 201 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Wrijving

Onder voorbehoud van fouten :

Op het ogenblik dat de onderste blok zou schuiven heb je volgende wrijving te overwinnen: 0,31 Fa + 0,31 (Fa+Fb)

Je hebt dus in het touw een trekkracht van T=F-[0,31 Fa + 0,31 (Fa+Fb)]. Om het bovenste blokje te doen schuiven moet er gelden dat T> 0,31 Fa.

Dus geldt er voor beweging F-[0,31 Fa + 0,31 (Fa+Fb)] = 0,31 Fa

Dus F = 2 . 0,31 Fa + 0,31 (Fa+Fb)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Wrijving

6wewia schreef:Dus de beweging wordt tegengehouden door het touw en door de wrijving tussen A en B (als je aan B trekt)

=2*0.31 Fa

En daar moet je dan nog de frictie met de vloer 0.31 (Fa+Fb) bij optellen...
Dat is het inderdaad. Je hebt dus 3 componenten:

1. De frictie van A t.o.v. B die via het touw wordt overgebracht.

2. de frictie van B t.o.v. A

3. De frictie van A+B t.o.v. de tafel.

In mijn eerste reactie had ik 2. over het hoofd gezien.

Overigens heb ik het idee dat dit vraagstuk op dit forum al eens eerder voorbij gekomen is.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Wrijving

Ik zou zeggen: doe eens een proefje!

1) Neem bolkjes A en B

2) Weeg deze

3) Bepaal wrijving tussen A en B

4) Bepaal wrijving tussen vast oppervlak (bv tafel) en B

5) Maak de proefopstelling en bepaal met een dynamo-meter de kracht F.

6) Vergelijk met de berekende kracht. (Welke waarschijnlijk kleiner zal zijn wegens wrijving in het wieltje en van het touw over het wieltje)

@Klazon: dan komt dat op mijn redenering uit ;)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Wrijving

@Klazon: dan komt dat op mijn redenering uit ;)
Was inderdaad een bevestiging van wat jij zei, maar ook om aan te geven dat ik in eerste instantie een component over het hoofd had gezien.

Reageer