Doorstroming berekenen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

Doorstroming berekenen

Hallo ik ben nieuw hier.

Ik en mijn kollega's hebben discussies over een hogedruk pomp om hier de opbrengst van te bepalen.

Volgens de ene helft werkt de pomp goed de andere klagen steen en been over te weinig druk of opbrengst

Verpompt wordt er:

Water

T = 20 C

Pnom = 80 Bar

Q = 100 L/Min

Pmax 130 Bar

De pomp 3 zuiger pomp voorzien van druk regelaar met overstort ventiel.

Op deze pomp is een leiding systeem aangebracht DN25 ca 40 meter lengte.

Nabij de pomp bevind zich een aansluiting om water af te nemen.

Om de opbrenst te bepalen heb ik een (verkorte) formule gekregen om een buisje te maken met een bepaalde uitstroom diameter.

De formule luid Q= 0,66*d^2*wortel(p)

D = diameter (mm), P= druk (Bar) , Q = Debiet (L/Min)

Als ik dit invul zou ik dus een pijpje in de kraan moeten draaien met een boordiameter van 4,116 mm

( wordt 4,1 dus)

Vraag 1, kan ik deze formule toepassen ?

Vraag 2, is de lengte van het pijpje van grote invloed of moet het meer een orifice worden ?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Doorstroming berekenen

Je hebt het over een zuigerpomp. Die levert precies die druk die het systeem aan de perszijde vraagt, want pas dan gaan zijn klepjes open en stroomt de vloeistof uit de zuiger in het systeem.

En de capaciteit van zo'n zuigerpomp wordt gewoon bepaald door zuigervolume en toerental. Wat er netto het perssysteem in gaat is deze pompcapaciteit minus de overstort door het drukregelventiel.
andere klagen steen en been over te weinig druk of opbrengst
En waarom menen die anderen dat? Als de pomp niet genoeg druk zou leveren zou ze ook geen debiet (opbrengst) leveren. En nogmaals: de pomp levert niet meer druk dan het perssysteem vraagt. Als de pomp doet wat ie doen moet en het proces werkt dan is er toch geen probleem?
Om de opbrenst te bepalen heb ik een (verkorte) formule gekregen om een buisje te maken met een bepaalde uitstroom diameter.

De formule luid Q= 0,66*d^2*wortel(p)

D = diameter (mm), P= druk (Bar) , Q = Debiet (L/Min)
Ik ken deze specifieke formule niet dus weet niet waarvoor die geldt.

Overigens is in dit soort formules die p niet de druk maar de drukval over bijvoorbeeld een orifice.

Zonder tekening, met regeling, is het voor buitenstaanders niet duidelijk wat het probleem is of zou kunnen zijn.

Om de opbrengst van een pomp te meten zou men eventueel de niveaudaling in het zuigvat (indien aanwezig) kunnen meten.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 202

Re: Doorstroming berekenen

Zet er een manometer op. Kost hiermaar €13,50 voor een 160 bar type.

Reageer