Springen naar inhoud

Het ontwikkelen van een online community

• Log in om te kunnen reageren

zarath

zarath

• >25 berichten
  • 53 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 juni 2010 - 22:28

Ik heb een plan om lokaal internet platform te beginnen, een forum.
De burgemeester wil wel een voorwoord schrijven, en ik kan op eenvoudige wijze publiciteit er aan geven.
Net zoals elke andere gemeenschap zijn er punten die besproken kunnen worden. Ik zie dit als een nieuwe manier hoe politiek bedreven kan worden. Politiek lijkt me iets voor extraverte mensen, die graag met mensen omgaan, en niet zo voor introverten, die over het algemeen bedachtzamer zijn. Die zouden prima terecht kunnen op zo'n forum. In het algemeen kan een forum de betrokkenheid van de burgers en de transparantie van de (plaatselijk) politiek bevorderen.
Op een forum hebben de leden een gemeenschappelijk interesse. Voorwaarde is dat een persoon gebruik kan maken van een computer. Sommige mensen hebben er niks mee (b.v. extraverte mensen?)
Toonzetting forum; zakelijk en gemodereerd
Een vraag die ik nu heb is of ik de politiek hierin mee zou kunnen krijgen.

Ik ben geneigd om mijn excuses aan te bieden voor de schrijfstijl, maar dit waren kort de hoofdpunten van dit idee.
Als ik een vertaalslag naar dit forum moet maken, dan is mijn vraag; zit hier wetenschap in? Help mij om dit project tot een succes te maken ;).
visionair.nl

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 03 juni 2010 - 08:52

Geen wetenschap.
Zoek in je gemeente een systeemanalist die een eigen forum kan opzetten.
Wellicht kan en mag hij gebruik maken van de website van jouw gemeente.

Veranderd door thermo1945, 03 juni 2010 - 08:54

Miels

Miels

• >5k berichten
  • 14506 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 03 juni 2010 - 09:17

Ik begrijp niet waarom extraverte mensen niets met computers zouden hebben. Een lager internet-/computergebruik is iets dat wel bij bijvoorbeeld ouderen te constateren is. Hun mening zal dus onderbelicht zijn, maar dat hoeft geen probleem te zijn.

Ik denk overigens wel dat het mogelijk is om daar politieke partijen in mee te krijgen.

Enkele bedreigingen die ik zie:
  • een forum heeft een bepaalde drempel aan bezoekers nodig wil het werken. Je zal in een korte tijd veel exposure moeten genereren om dat momentum vanaf het begin te hebben. Een voorwoord van de burgemeester is dan lang niet genoeg.
  • naar mijn inschatting wordt een flinke modereerklus om een politiek forum schoon te houden en om discussies on-topic te houden. Een belangrijk verschil is de manier van modereren: zijn reacties meteen zichtbaar en wordt eventueel achteraf gemodereerd, of zijn reacties in beginsel onzichtbaar en dienen ze goedgekeurd te worden. Verder: mag iedereen zelf een nieuw onderwerp starten, en zo ja, hoe ga je om met "dubbele" topics (die je ongetwijfeld zult krijgen, bijvoorbeeld over immigratie). Hoe voorkom je dat de grootste "schreeuwers" de toon van het forum zullen zetten?

Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 03 juni 2010 - 09:28

Hier wordt een forum ontwikkeld, geen wetenschappelijke theorie. ;)
Maar even verplaatst dus.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 juni 2010 - 10:10

Mij lijkt dat een prima idee, maar om echte besluitvorming te gaan doen op een forum lijkt me wat moeilijk. Om een goed besluit te kunnen nemen, heb je ervaring en dossierkennis nodig. Op een forum lijkt het me dan zo dat de belanghebbenden luid "JA" gaan roepen, en dat de meerderheid die de slachtofferrol moet delen geen "nee" gaat zeggen. Bedrijven gaan bijvoorbeeld gemakkelijk kunnen aanzetten om hun verkeer door dorpskernen te sturen, omdat de bewoners zelf geen "nee" gaan kunnen vormen, of juist omgekeerd, het verkeer gaat gestremd worden omdat iedereen zelf in een 30km/h straat wil wonen.

Om ideeën te kunnen communiceren van en naar de bevolking lijkt het mij een uitmuntend idee. Problemen in de gemeente kunnen aangekaart worden, iedereen kan ideeën aanbrengen en het besluit kan gemakkelijk terug doorgecommuniceerd worden. De besluitvorming zelf zou ik niet op het forum zelf doen.

Bovendien lijkt me dit stukken laagdrempeliger dan de huidige gang van zaken, waar je naar de gemeenteraad moet om je ideeën te kunnen aanbrengen. Problemen zullen veel gemakkelijker en sneller openbaar gemaakt worden dan nu het geval is, vooropgesteld dat dit anoniem kan.

En dat lijkt me nog het grootste probleem, anonimiteit of niet? Anonimiteit gaat zorgen voor een lagere drempel om problemen aan te kaarten, maar kan er ook voor zorgen dat oude knorpotten het forum gaan 'spammen' met hun klachten over de huisdieren van de buren. Misschien moet problemen aankaarten anoniem kunnen, maar ideeën aanbrengen niet?

Voor de mindercomputerbedeelden en analfabeten gaat er hiermee inderdaad weinig veranderen, de reguliere wegen blijven nog bestaan. Om hen echter niet uit te sluiten als je project een succes wordt zou je kunnen in je bibliotheek ruimte voorzien om het forum makkelijk te bereiken op de computers daar, of hulp voorzien om te leren werken met het forum.

Waar je ook nog aan zou moeten denken is of het forum gaat 'leven'. Een forum waar slechts iedere week een postje bijkomt, wordt op den duur niet meer gelezen, waardoor het aantal posts vermindert en het forum 'doodgaat'. In een kleine gemeente lijkt het me dus niet onwaarschijnlijk dat alle issues snel uitgepraat zijn. Hoe ga je dit opvangen (moest het nodig zijn?). Zou je de gemeenteraadsleden kunnen stimuleren om iedere week een bijdrage te leveren over een dossier waar ze aan werken?

Mij lijkt ook dat er serieus zal moeten gemodereerd worden. Mensen die Nationale of Europese zaken op gemeenteniveau willen oplossen zullen geen uitzondering zijn, denk ik. Zorg dat zulke dingen wel een plaats krijgen, zodat de mensen zeker gehoord worden en het forum minder kans heeft om dood te gaan. Ook lijkt me dat partijen-propaganda gaat moeten aangepakt worden. Niet iedereen kan openbaar uitkomen voor welke partij hij stemt. (vandaar ook dat anonimiteit mogelijk moet zijn, zeker om problemen aan te kaarten) Anderen gaan dan juist dwepen met de propaganda van 1 specifieke partij, en al het andere beginnen uitschelden.

Al bij al lijkt me dit een schitterend idee in het kader van "open government". Ik wens je veel succes, en laat iets weten als het lukt ;)
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

zarath

zarath

• >25 berichten
  • 53 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 juni 2010 - 17:56

Ik begrijp niet waarom extraverte mensen niets met computers zouden hebben. Een lager internet-/computergebruik is iets dat wel bij bijvoorbeeld ouderen te constateren is. Hun mening zal dus onderbelicht zijn, maar dat hoeft geen probleem te zijn.

Ik denk dat de gemiddelde-frequente forumbezoeker introvert is. Waarschijnlijk zijn b.v. cafebezoekers meer extravert. En politici zijn ook meer extravert, want als je in de politiek wilt, dan moet je veel bijeenkomsten en vergaderingen bijwonen, en je moet het (haast) leuk vinden om met mensen om te gaan.
Verborgen inhoud
heeft dit onderbouwing nodig?

Ik wordt weleens uitgenodigd in zo'n overleg, en ik heb daar moeite om mijn mond open te doen. Ik benader graag zaken van verschillende kanten (o.a. eigenbelang-algemeen belang), en dan valt het niet mee om dat onder woorden te brengen. Politiek is meer voor mensen die graag op de voorgrond treden, en goed hun zegje kunnen doen. Daarmee schakel je hoop mensen die iets voor de gemeenschap kunnen beteken uit.
Verborgen inhoud
ik wil niet te stellig zijn dat alleen 'extraverte' mensen iets in de politiek kunnen bereiken. 'Intoverte' mensen kunnen meer op de achtergrond bezig zijn. Maar een probleem blijft dat introvert moeilijker met extraverten communiceren, dan extraverten onderling, vandaar de stelling dat politiek meer voor extraverte mensen is.

Ik denk overigens wel dat het mogelijk is om daar politieke partijen in mee te krijgen.

Ik vrees juist dat de politiek ongemakkelijk zou zijn met zo'n open manier van discussieren. In de politiek spelen vele belangen mee (algemeen, lokaal, partij ideologisch, persoonlijk etc), en dat maakt de besluitvorming moelijk. Als er een besluit moet worden gemaakt, dan vindt die volgens democratische principes in de openheid plaats. Maar of dat ik de praktijk ook zo gaat...
Anderzijds kan een forum ook ideeen brengen uit de bevolking. Maar de vraag is of de gemeente daarop zit te wachten. Ze claimen van wel (betrokkenheid burgers), maar elk idee is weer extra werk op hun bord, en wat als een plan, hun plan doorkruist? Ik denk niet dat de (lokale) politiek daar open zou kunnen zijn.
Op deze manieren zou ik weerstand kunnen ondervinden.
visionair.nl

*_gast_Bartjes_*

• Gast

Geplaatst op 03 juni 2010 - 18:28

@ zarath

De politiek heeft vele kanten. Je hebt mensen nodig die de boer op gaan, die voor een groot publiek hun mond durven open te doen, die gevat zijn, etc. Maar je hebt even goed mensen nodig die ideeën ontwikkelen, die het gedachtengoed van de partij of stroming documenteren, die partij-geschiedenissen en biografieën schrijven, etc. Kortom er is voor elk wat wils. Introverten kunnen daarin ook hun plaats vinden.

Wat je idee betreft: ik heb ooit aan iets dergelijks meegedaan, maar ben er al snel weer mee gestopt omdat een duidelijk en concreet doel ontbrak. Dat zie ik dan ook als het voornaamste obstakel om je idee tot een succes te maken. Mensen willen geen zeeën van tijd en energie stoppen in zaken die in concreto niets opleveren.

zarath

zarath

• >25 berichten
  • 53 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 juni 2010 - 18:58

In de verborgen inhoud stand;

ik wil niet te stellig zijn dat alleen 'extraverte' mensen iets in de politiek kunnen bereiken. 'Intoverte' mensen kunnen meer op de achtergrond bezig zijn. Maar een probleem blijft dat introvert moeilijker met extraverten communiceren, dan extraverten onderling, vandaar de stelling dat politiek meer voor extraverte mensen is.

2e deel klopt trouwens niet.Ik had hier visueel en auditief ingestelde mensen in gedachten. Introverten en extraverten kunnen prima met elkaar overweg, maar door de eigenschappen ontstaat er rolverdeling die in de voordeel van de extravert is. Zij zijn namelijk het gezicht.

Ik heb nog niets van de omstandigheden vertelt. Mijn gemeente telt 25.000 inwoners en ligt in het oosten van Brabant. Ik ben hier ook geboren en ik heb een restaurant in het centrum. Ik ben dus vrij bekend in en met het dorp. Veel van de lokale politici komen ook bij mij eten.
Dus ik heb het hier over gemeentelijk niveau. In een grote stad, kan je dan alsnog weinig of moeilijk invloed uitoefenen. Maar wat is de slagingskans in een kleine gemeente? Of beter, wat staat slaging in de weg?

Veranderd door zarath, 03 juni 2010 - 19:02

visionair.nl

*_gast_Bartjes_*

• Gast

Geplaatst op 03 juni 2010 - 19:27

Ik heb nog niets van de omstandigheden vertelt. Mijn gemeente telt 25.000 inwoners en ligt in het oosten van Brabant. Ik ben hier ook geboren en ik heb een restaurant in het centrum. Ik ben dus vrij bekend in en met het dorp. Veel van de lokale politici komen ook bij mij eten.
Dus ik heb het hier over gemeentelijk niveau. In een grote stad, kan je dan alsnog weinig of moeilijk invloed uitoefenen. Maar wat is de slagingskans in een kleine gemeente? Of beter, wat staat slaging in de weg?

Nu je dat zo vertelt, zou ik meer denken aan een internet-versie van een politiek café. Niemand verwacht dat daar beslissingen worden genomen, maar men kan de verantwoordelijken wel aan de tand voelen. En eventueel aan de bar nog wat na praten met mensen die men anders nooit te spreken zou krijgen. Zoiets kan ik mij wel voorstellen.

zarath

zarath

• >25 berichten
  • 53 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 juni 2010 - 12:18

Nu je dat zo vertelt, zou ik meer denken aan een internet-versie van een politiek café. Niemand verwacht dat daar beslissingen worden genomen, maar men kan de verantwoordelijken wel aan de tand voelen. En eventueel aan de bar nog wat na praten met mensen die men anders nooit te spreken zou krijgen. Zoiets kan ik mij wel voorstellen.

Misschien een internetversie van een gewoon cafe. Een politiek cafe trekt een selectiever publiek, en het is de bedoeling om open te staan voor een zo groot mogelijk publiek. Een cafe is een plek waar mensen met elkaar praten, en waar ook initiatieven ontstaan en verbonden worden gesloten. Onze raadsleden, burgermeester en wethouder zie ik niet zo vaak in de cafe, maar ze zijn wel bereikbaar op internet of lijfelijk in de gemeentehuis (of voor mijn part op straat). Het verschil die zo'n forum maakt, is dat de discussie vanaf elke (internet)computer te volgen is en iedereen mee kan doen.
Verborgen inhoud
en dan maar hopen op zinnige discussie
. En de proef is of dit meerwaarde (aan de lokale gemeenschap) kan geven.

Het is voor mij ook nog veel theoretiseren, met vragen als 'hoe' en 'wat als'. Ik wil eerst een proefforum beginnen (een forum kan je gratis aanmaken op het internet) en daar met geinteresseerden (met b.v. berichtje in lokale weekblad zou ik deze kunnen bereiken) te praten over een opzet. Deze topic is een aanzet om die stap te maken.
visionair.nl

zarath

zarath

• >25 berichten
  • 53 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 juni 2010 - 00:15

Kom op...
Mensen die dit lezen zijn de logische bezoekers van een dergelijk forum. Slimme, en begane mensen.
Het forum heeft een dikke 25k leden, maar behalve een dozijn moderatoren, en een paar slimmerikken, zijn er weinig mensen die posten hier, behalve die hier hun vraag over hun studie kwijtkunnen.
visionair.nl

*_gast_Bartjes_*

• Gast

Geplaatst op 06 juni 2010 - 01:03

Ik neem zelf steeds minder deel aan politieke discussies omdat dat vrijwel altijd op niets uitdraait. Het is dan ook van groot belang dat je een opzet weet te bedenken, waarin de eindeloze herhaling van bekende standpunten en het langs elkaar heen roepen van mensen die niet naar elkaar luisteren wordt voorkomen. Daarvoor zijn een aantal mogelijkheden:

- (Diepte)interviews met steeds één persoon,

- Zeer streng gemodereerde subforums over één onderwerp. Alleen deugdelijke argumentatie moet daar worden toegelaten, en allerhande denkfouten en retorische trucs moeten worden geweerd.

- Als bovenstaande te veel weerstand oproept, kan je daarnaast een minder serieus subforum als "speeltuin" instellen.

- Mensen die zich in bepaalde regionaal-politieke en/of historische zaken hebben verdiept moeten de mogelijkheid krijgen eigen series, cursussen e.d. te posten. Daarbij hoeft het geen bezwaar te zijn dat zo iemand van bepaalde ideologische beginselen uitgaat, zolang de feiten maar geen geweld worden aangedaan en er een voldoende verscheidenheid aan politieke stromingen vertegenwoordigd is.

Ongetwijfeld is er nog meer te bedenken. Maar het is al laat...

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 juni 2010 - 12:52

Zarath, ik zou met niet te veel blindstaren op introverte vs. extraverte persoonlijkheden: je maakt een aantal aannames die je niet kan ondersteunen (Waarom zou een forumbezoeker geen cafébezoeker kunnen zijn? Ik denk dat een pak mensen hier beide bijzonder graag doen ;)), en je bekijkt het als een dichotomie i.p.v. een continuüm (je bent niet het één of het ander, iedereen ligt ergens op een schaal van het één naar het ander, en gedrag wordt nog altijd mee bepaald door de situatie).

Ik denk dat het belangrijker is dat je voor jezelf een duidelijk beeld maakt van hoe je wil dat de discussies eruit komen te zien, welke onderwerpen besproken zouden moeten/kunnen worden, en of je politici actief wilt en kunt betrekken in het forum. Dat zijn zaken waar je specifiek op kan inspelen. Voor abstracte zaken zoals de persoonlijkheid van de gemiddelde forumbezoeker is dat een pak moeilijker.

zarath

zarath

• >25 berichten
  • 53 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 juni 2010 - 00:35

Zarath, ik zou met niet te veel blindstaren op introverte vs. extraverte persoonlijkheden: je maakt een aantal aannames die je niet kan ondersteunen

Een van aannames is idd dat introvert/extravert belangrijk is. Noem het toegepaste psychologie. Er googled dan zijn bijna alle polls positief voor introvert. En is het logisch om te stellen dat politici overwegend extravert moeten zijn, omdat het beroep dat aan hun eist?

Afijn, ik heb gebelt met een medewerker communicatie binnen de gemeente. Positief; ze wist waarover ik had, negatief; ze zijn met 3 parttimers die zat werk hebben. Conclusie; anderen moeten de kar trekken.

Omdat het hier in de cafe is, mag ik zeggen dat ik in een vrij bijzondere situatie zit. Ik weet ongeveer welke mensen ik moet hebben, die iets kunnen toevoegen. De B&W en gemeenteraadsleden kan ik vrij gemakkelijk aanspreken. De mensen van de plaatselijk nieuwsblad ken ik al lang, en komen ook bij mij eten. De beheerder van XXX.net heb ik bij de basisschool in de klas gezeten, en met de lokale omroep zijn er ook banden. Via internet zijn er meer mensen uit onze gemeente die hun stem laten horen, en via via kent iedereen elkaar ;).

Trouwens de 'wetenschap' hoe zo'n forum geleidt zit hier. Dus ik spreek wel tot de juiste mensen ](*,)

Veranderd door zarath, 18 juni 2010 - 00:37

visionair.nl

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures