Fan op batterijen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 6

Fan op batterijen

Hallo,

Ik zou graag een tweetal (case) fans laten draaien op batterijen. Voor mij lijken de toepassingen eindeloos, echter ik kan maar niet berekenen hoeveel batterijen ik nodig heb en of hoelang deze meegaan.

Dus om te beginnen met één 80mm fan:

Speed (R.P.M.) 800 - 3000 R.P.M.

Air Flow (CFM) 10.9 - 40.8 CFM

Air pressure (mmH2O) 0.30 - 4.23 mmH2O

Noise Level 13 - 28 dBA

Bearing Type Long Life Sleeve

Fan Life Expectancy 40,000 hours

Voltage Rating 12 V

Current (Ampere) 0.26A Max.

Power consumption 3.12W Max.

Weight 77 g

Connector 4-pin

Screws 4 pcs

Rubber 4 pcs

Ik snap dat de power consumption 3.12W is, maar hoe bereken ik nog hoe lang ik doe met bijvoorbeeld een 9v batterij? Of inderdaad een 12v accu? Mijn kennis is hiervoor duidelijk te beperkt en als je gaat googelen kom je, na genoeg, alleen op groene stroom en besparing sites...

Kan iemand mij verder op weg helpen?

BVD

-Mx
Wie een vraag stelt is een dwaas voor vijf minuten.

Wie geen vraag stelt is een dwaas voor de rest van zijn leven...

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Fan op batterijen

Daarvoor moet je weten wat de capaciteit is van de batterij resp. accu. Die wordt meestal uitgedrukt in Ah.

Voor batterijen en accu's van gelijke afmetingen kan de elektrische capaciteit heel verschillend zijn, dus de fysieke afmetingen zeggen weinig. De capaciteti staat er op, of moet bij de fabrikant te achterhalen zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Fan op batterijen

Je gaat dus 12V. (x)mAh/3,12W /1000 moeten doen, en dan heb je je tijd in uur dat je ventilator gaat draaien. Voor 8 heroplaadbare AA-batterijen van elk 2500 mAh wordt dit ongeveer 10h. Valt goed mee zou ik denken...
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Fan op batterijen

Wel een ingewikkelde manier van rekenen.

Het is gewoon 2500mAh/260mA = 9,6 uur.

Overigens zou ik 10 batterijen in serie nemen om 12V te krijgen. Oplaadbare batterijen hebben nl. een celspanning van 1,2V.

Berichten: 6

Re: Fan op batterijen

Wauw! Dank jullie voor je snelle reacties!!

Ik ben weer een stukje verder... Ik wil namelijk twee (case) fans monteren in een platte bak(je) om deze onder de verwarming te kunnen schuiven. Deze zijn door de vorige bewoner ingebouwd, erg mooi overigens, maar verliezen daardoor enorm veel capaciteit. Mede omdat de ombouw groter is dan had gehoeven, maar nu wel een hele mooi raam-zit er aan over gehouden.

Het apparaat dient in eerste instantie mobiel te zijn, ik heb het 'probleem' in meerdere kamers, dus op een accu of batterijen. 10 batterijen lijkt me wat lastig opladen. Is het mogelijk een blok batterij, 9v, en zeg 4xaa te gebruiken?

Gr.

-Mx
Wie een vraag stelt is een dwaas voor vijf minuten.

Wie geen vraag stelt is een dwaas voor de rest van zijn leven...

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Fan op batterijen

klazon schreef:Wel een ingewikkelde manier van rekenen.

Het is gewoon 2500mAh/260mA = 9,6 uur.

Overigens zou ik 10 batterijen in serie nemen om 12V te krijgen. Oplaadbare batterijen hebben nl. een celspanning van 1,2V.
Ah, kheb over de stroom gekeken ;)
Het apparaat dient in eerste instantie mobiel te zijn, ik heb het 'probleem' in meerdere kamers, dus op een accu of batterijen. 10 batterijen lijkt me wat lastig opladen. Is het mogelijk een blok batterij, 9v, en zeg 4xaa te gebruiken?
Het kan, maar eigenlijk is de regel: nooit batterijen mengen. Je gaat nooit de volle capaciteit van de batterijen kunnen benutten als je ze gaat mengen. Als je de vele batterijen vervelend vindt, kun je ook 1 oplaadbare 12V batterij kopen. Ze zijn wat zwaarder (maar dat lijkt me niet erg voor je toepassing), maar ze gaan ook stukken langer mee.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 6

Re: Fan op batterijen

Wederom bedankt voor jullie antwoorden.

Heb gekeken naar de 12v batterijen, dat is een oplossing... maar ook weer een investering. Omdat ik nog niet weet of het werkt dacht ik aan iets anders....

Ik heb nog een aantal opladers liggen, van bv oude telefoons. Om mee te testen, kan dat? Of is dat onverstandig?

Zo heb ik een SonyEricsson standard charger CST-60 met de volgende specs:

input: 100-240VAC`100mA,50-60Hz

Output: 4.9VDC= 450mA

Volgens mij moet het kunnen, maar met elektra is het handig om zeker te weten. ;)

Wellicht advies?

-Mx
Wie een vraag stelt is een dwaas voor vijf minuten.

Wie geen vraag stelt is een dwaas voor de rest van zijn leven...

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Fan op batterijen

Met een telefoonoplader is het altijd uitkijken.

Op jouw lader staat b.v. 4,9VDC, maar hoe precies is dat? Er zijn laders die in onbelaste toestand een hogere spanning geven, en de opgegeven spanning krijg je pas als de nominale stroom wordt afgenomen. Dus het kan nooit kwaad om eerst te meten.

Dan is de vraag: wat ga je met die lader doen, de batterijen opladen? Ook dan moet je uitkijken. Bij het laden van batterijen moet er iets zijn dat het laadproces stuurt, een soort elektronische intelligentie. Dat is vooral nodig om te weten wanneer het laden moet stoppen. Vaak zit die intelligentie in de telefoon, of soms zelfs in de batterij ingebouwd. De lader zelf levert dan alleen maar een "ruwe" spanning. Als je daarmee een willekeurige batterij gaat laden is er niets wat vertelt wanneer het genoeg is, en heb je kans dat je de batterij naar de eeuwige jachtvelden helpt.

Berichten: 473

Re: Fan op batterijen

Welke accu's ga je nu gebruiken met die lader?

Of ga je de fan rechtstreeks aan die lader aansluiten?

Dat zal zeker NIET lukken. Je fan is 12V en je lader is slechts 4.9Vdc ;)

Wat wil je juist proberen? Gewoon je fan laten draaien op 12V of wat?

Indien ja dan kan je bij "de elektronica boer om de hoek" dergelijke goedkope 12V voeding kopen en je fan er op aansluiten.

Maar dat is misschien niet wat je wenst te doen ;)

Reageer