Springen naar inhoud

Samengestelde kolommen

• Log in om te kunnen reageren

ester88

ester88

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 juni 2010 - 11:50

Voor een project zijn we bezig met het ontwerpen en doorrekenen van een constructie met grote overspanning.

het gaat hier om een grote hal van 20 m hoog en 40 m breed.
hiervoor moet natuurlijk gebruik worden gemaakt van vakwerkliggers en samengestelde kolommen

over die samengestelde kolommen kan ik weinig informatie vinden. zeker voor hallen met zo'n grote hoogte. weet iemand hier handige sites/ boeken voor? of heeft iemand zelf tips?

vriendelijke groeten,

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

covrtray

covrtray

• >100 berichten
  • 150 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 juni 2010 - 15:18

Je bedoelt staal-beton kolommen?

http://books.google....o...p;q&f=false

Jammer genoeg zijn niet alle pagina's beschikbaar :S

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 03 juni 2010 - 15:50

Als je de mogelijkheid hebt om de kniklengte in wandrichting te beperken tot bijv 5 meter,grote deur,dan kun je met een grote maat IPe al een heel eind komen,andfers maak je een combi met de Ipe in hoofdbuigrichting en op de als van de wandricht aan weerszijden van het lijf van de IPe elk een Ipe of bij zware last elk een Hea.

Is de last nog zwaarder,dan kun je een Hea in lastrichting maken.

Mijn uitgangspunten waren:vrije hoogte onder spant 20 m;hoh 10 m met kleine tralieliggers op knooppunten,gevelkol.hoh 5m,windbelasting op gevel ,etc: zie berekening.Dwarsbalken in de gevel hoh 5 meter,dus zijsteunen draagkolom reduceert kniklengte naar 5 m.

Je ziet,dat je je kunt beperken tot een enkelv.kolom als dat binnen je opdracht ligt,anders kun je een variatie van samengestelde kolommen maken,waarvan je het gemeenschappelijke traagheidsmoment en bijbehorende traagheidsstraal moet berekenen.

De kosten van zo'n samengestelde kolom zijn veel hoger,dan de hier berekende constructie;ik zag vroeger eens de constructie van een tentoonstellingshal van 60 m overspanning met een enkelvoudige HeA of mogelijk IPe kolom en liggers hoh 10 of 12 meter met kleinere spanten.

Als vb.zal ik eens wat wagen te berekenen:

Bijgevoegde Bestanden

ester88

ester88

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 juni 2010 - 12:34

bedankt! ik denk dat we hier weer verder mee kunnen

vriendelijke groeten

bedankt! ik denk dat we hier weer verder mee kunnen

vriendelijke groeten

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures