Springen naar inhoud

Batterij laden

• Log in om te kunnen reageren

GroenBlauw

GroenBlauw

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 juni 2010 - 14:14

Hallo.
Ik heb een vraagje. Voor een schoolopdracht moest ik een batterij met zonne-energie laden. Dat lukte wel enzo. De batterij zit 'vol' bij 1,2V. Als ik meet hoeveel Volt er in de batterij zit dan komt er 1,3 à 1,4V uit. Heel vol zou je zeggen. Maar als je de batterij aansluit een een weerstand van 10 Ohm is het binnen één seconde leeg! Volgens de leraar komt dit omdat ie nog niet helemaal vol zit. Hij had uitgelegd waarom, maar hij kan niet zo goed uitleggen. Wie weet hoe dit komt? Waarom geeft de voltmeter 1,4 Volt aan terweil de batterij nog niet vol zit? ;) Trouwens de batterij zou een weerstand van 10 Ohm best wel een tijdje aankunnen. Als de batterij vol is zou die 2500mAh moeten kunnen geven.

Wie kan me helpen??

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

mcs51mc

mcs51mc

• >250 berichten
  • 470 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 juni 2010 - 18:01

Laden van accu's is één van de moeilijkste dingen die bestaat, als je het goed wilt doen tenminste ;)
Iedere type accu NiCd, NiMH, lead acid, Li-Ion,... ... heeft zijn eigen laadprincipe.
Wanneer je die aan je laars lapt, ga je de accu kapot maken ipv laden!

Dus als je gewoon je zonnepaneel aan de accu aangesloten hebt zonder meer, dan heb je daar wel iets mee uitgespookt, maar zeker niet deftig laden.

Dan nog, hoe heb je de open klemspanning gemeten? Met een digitale multimeter?
Wrong again ;)
Dergelijke toestellen hebben een zéér hoge ingangsimpedantie waardoor de accu niet belast wordt en dus (tenzij hij helemaal dood is) altijd nagenoeg 1.2V zal aangeven. Geen 1.5V want dat is batterijen, accu's geven maximum 1.2V.

Eigenlijk moet de chemische werking van een accu kennen/verstaan om te weten waarom er geen vermogen in je accu zit, enkel een spanning over je accu.

Veranderd door mcs51mc, 03 juni 2010 - 18:03

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44892 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 juni 2010 - 18:14

Als ik een héél lang (100 m) en dun rietje vul met water en rechtop zet, met een reservoir nog er bovenop, is de druk onderin 10 bar, dwz zolang het water stilstaat. Zodra je het laat lopen blijft daar door de inwendige stromingsweerstand in het rietje misschien nog geen halve bar van over.

Een verkeerd geladen batterij kan zelfs (grotendeels) inwendig stuk zijn, en onbelast nog steeds 1,3 V spanning op de polen houden. Maar zodra je dan stroom gaat afnemen blijkt dat de batterij een grote inwendige weerstand heeft gekregen. Stel dat dat 120 ohm is geworden. Aangesloten op een stroomkring met een weerstand van 10 ohm is de totale weerstand dan 130 ohm. Tja, en dan meet je over die 10-ohmsweerstand nog maar een spanning van 0,1 V (1,2 V over die inwendige weerstand en 0,1 V over die uitwendige, samen die 1,3 V)

In de elektro-praktijk spreken ze dan ook liever van de klemspanning van de batterij, dwz de spanning tussen de polen van de batterij in aangesloten toestand.

EDIT>>>>> enfin, beetje dubbelop met het bericht van mcs51mc zie ik....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

GroenBlauw

GroenBlauw

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 juni 2010 - 20:54

Als ik een héél lang (100 m) en dun rietje vul met water en rechtop zet, met een reservoir nog er bovenop, is de druk onderin 10 bar, dwz zolang het water stilstaat. Zodra je het laat lopen blijft daar door de inwendige stromingsweerstand in het rietje misschien nog geen halve bar van over.

Een verkeerd geladen batterij kan zelfs (grotendeels) inwendig stuk zijn, en onbelast nog steeds 1,3 V spanning op de polen houden. Maar zodra je dan stroom gaat afnemen blijkt dat de batterij een grote inwendige weerstand heeft gekregen. Stel dat dat 120 ohm is geworden. Aangesloten op een stroomkring met een weerstand van 10 ohm is de totale weerstand dan 130 ohm. Tja, en dan meet je over die 10-ohmsweerstand nog maar een spanning van 0,1 V (1,2 V over die inwendige weerstand en 0,1 V over die uitwendige, samen die 1,3 V)

In de elektro-praktijk spreken ze dan ook liever van de klemspanning van de batterij, dwz de spanning tussen de polen van de batterij in aangesloten toestand.

EDIT>>>>> enfin, beetje dubbelop met het bericht van mcs51mc zie ik....

Bedankt! Ik snap het nu veel beter. Woensdag moet ik verder gaan met het laden van de batterij. Hoe zou ik nu moeten weten of een batterij een inwendige weerstand heeft gekregen en hoe ik dat zou moeten oplossen? Andere soort batterij misschien?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44892 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 juni 2010 - 07:50

Hoe zou ik nu moeten weten of een batterij een inwendige weerstand heeft gekregen

Steek hem eens in een normale, goeie lader en kijk of hij dan wel normaal oplaadt en na laden nog een normale capaciteit heeft?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

mcs51mc

mcs51mc

• >250 berichten
  • 470 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 juni 2010 - 10:15

@GroenBlauw, Wil je ons aub eens vertellen hoe je die accu aansluit aan de zonnepaneel?
Gewoon de twee "+" klemmen en de twee "-" klemmen aan elkaar?

Misschien iets "off-topic"?
Mag je van je leraar "iets" tussen het zonnepaneel en de accu plaatsen of niet?
Indien ja zou ik zeggen, koop een goedkoop tuinverlichting op zonnepaneel, breek het open, haal de electronische schakeling er uit en zet die tussen jouw zonnepaneel en je accu. Zo zal hij al iets beter opgelden worden.

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 juni 2010 - 10:52

[quote name='GroenBlauw' post='609680' date='3 June 2010, 15:14']Hallo.
Ik heb een vraagje. Voor een schoolopdracht moest ik een batterij met zonne-energie laden. Dat lukte wel enzo. De batterij zit 'vol' bij 1,2V. Als ik meet hoeveel Volt er in de batterij zit dan komt er 1,3 à 1,4V uit. Heel vol zou je zeggen. Maar als je de batterij aansluit een een weerstand van 10 Ohm is het binnen één seconde leeg! Volgens de leraar komt dit omdat ie nog niet helemaal vol zit. Hij had uitgelegd waarom, maar hij kan niet zo goed uitleggen. Wie weet hoe dit komt? Waarom geeft de voltmeter 1,4 Volt aan terweil de batterij nog niet vol zit? ;) Trouwens de batterij zou een weerstand van 10 Ohm best wel een tijdje aankunnen. Als de batterij vol is zou die 2500mAh moeten kunnen geven.

Wie kan me helpen??[/quote]

Het klinkt alsof je NiMH batterijen gebruikt. Deze hebben een nominale spanning van 1.2 volt. Als de batterij vol is, heeft deze een spanning (onbelast) van 1.4-1.45 volt. De batterij is leeg bij een spanning 1.0-1.1 volt. Is de spanning lager dan 1.0 volt, dan heb je de batterij te diep ontladen en kan deze niet meer in een gewone lader worden opgeladen.

NiMH worden meestal met het Bericht bekijken
Dergelijke toestellen hebben een zéér hoge ingangsimpedantie waardoor de accu niet belast wordt en dus (tenzij hij helemaal dood is) altijd nagenoeg 1.2V zal aangeven. Geen 1.5V want dat is batterijen, accu's geven maximum 1.2V.[/quote]
Dit klopt dus niet. De nominale spanning van nikkel batterijen (NiCd of NiMH) is 1.2 volt, maar als deze vol is, is de onbelaste spanning ongeveer 1.4 volt. De 1.5 volt batterijen zijn primaire (niet-oplaadbare) batterijen. Oplaadbare lithium-ion batterijen (zoals in een laptop of telefoon) hebben een nominale spanning van 3.7 volt en een maximale onbelaste spanning van 4.2 volt. Andere varianten op lithium-ion (zoals bijv in elektrische auto's) hebben nominale spanningen van 3.3 of 3.6 of 4.0 volt
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

GroenBlauw

GroenBlauw

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 juni 2010 - 13:34

Steek hem eens in een normale, goeie lader en kijk of hij dan wel normaal oplaadt en na laden nog een normale capaciteit heeft?

Nee, hij heeft geen normale capaciteit meer. Is die nu echt kapot of kan ik er wat aan doen? Ik weet niet hoe groot de inwendige weerstand is. Ik heb nu namelijk geen meter. Hoe komt het trouwens dat er zo'n weerstand ontstaat?

@GroenBlauw, Wil je ons aub eens vertellen hoe je die accu aansluit aan de zonnepaneel?
Gewoon de twee "+" klemmen en de twee "-" klemmen aan elkaar?

Misschien iets "off-topic"?
Mag je van je leraar "iets" tussen het zonnepaneel en de accu plaatsen of niet?
Indien ja zou ik zeggen, koop een goedkoop tuinverlichting op zonnepaneel, breek het open, haal de electronische schakeling er uit en zet die tussen jouw zonnepaneel en je accu. Zo zal hij al iets beter opgelden worden.

Ik heb de min-kant van het zonnepaneel aan de min-kant van de accu en plus-kant aan de plus-kant. Ik mag iets tussen het zonnepaneel en de accu plaatsen. Maar hoe komt het dat dat verschil zou kunnen maken?

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 juni 2010 - 13:45

Nee, hij heeft geen normale capaciteit meer. Is die nu echt kapot of kan ik er wat aan doen? Ik weet niet hoe groot de inwendige weerstand is. Ik heb nu namelijk geen meter. Hoe komt het trouwens dat er zo'n weerstand ontstaat?

Die is kapot.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6613 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 06 juni 2010 - 13:49

Ik heb de min-kant van het zonnepaneel aan de min-kant van de accu en plus-kant aan de plus-kant. Ik mag iets tussen het zonnepaneel en de accu plaatsen. Maar hoe komt het dat dat verschil zou kunnen maken?

Als je het zonnepaneel en de batterij rechtstreeks aan elkaar verbindt heb je geen enkele controle over de laadstroom, en weet je ook niet wanneer het verstandig is om het laden te stoppen. Dan loop je dus een goeie kans om de batterij kapot te stoken.

mcs51mc

mcs51mc

• >250 berichten
  • 470 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 juni 2010 - 16:16

Ik heb de min-kant van het zonnepaneel aan de min-kant van de accu en plus-kant aan de plus-kant.

Zoals Klazon reeds zei, dit is de beste manier om je accu naar de eeuwige jachtvelden te helpen ;)
Niet meer doen dus ;)

Ik mag iets tussen het zonnepaneel en de accu plaatsen. Maar hoe komt het dat dat verschil zou kunnen maken?

Omdat een dergelijke schakeling a) de laadstroom een beetje onder controle houdt en b) stopt met laden als je accu (echt) vol is.

GroenBlauw

GroenBlauw

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 juni 2010 - 20:44

Ik wil iedereen bedank die gepost heeft, het heeft me zeer geholpen! Ik heb nog één vraagje. ;) Hoe ontstaan zo'n inwendige weerstand in een accu? Is dit een chemisch proces? Hoe verloopt dit proces, als die er is?
Sorry, dat waren drie vragen! Ben nogal nieuwsgierig! :) ;)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures