Hoeveelheid water in een oplossing

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 226

Hoeveelheid water in een oplossing

Jan van de Velde schreef:14) Een oplossing van waterstoffluoride in water heeft een concentratie van 20 M. Men wenst te weten hoeveel kg water 1 liter van deze oplossing bevat. Welke combinatie van gegevens heb je nodig om dat probleem op te lossen?

  1. de dichtheid van de oplossing en de molaire massa van water
  2. enkel de massapercentagesamenstelling van de oplossing
  3. de massapercentagesamenstelling van de oplossing en de dichtheid van zuiver water
  4. de massapercentagesamenstelling van de oplossing en de dichtheid van de oplossing
Verborgen inhoud
Antwoord D.


Stel een vraag over deze oefening.
Ik snap niet echt hoe je met deze gegevens het aantal kg water berekent..

Je hebt dus de dichtheid van de oplossing, aangezien je met 1 liter werkt, heb je dus ook al de massa van HF in de oplossing...je weet de massapercentagesamenstelling...dus stel dat die massa 20% uitmaakt van de oplossing, dan is 4*20% van de oplossing water...dus je moet de massa van HF dan met 4 vermenigvuldigen om de massa water te weten?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Hoeveelheid water in een oplossing

Het is een beetje een strikvraag: die 20 M is totaal overbodig.

met een dichtheid (en die liter volume) weet je dat je bijvoorbeeld 1,2 kg oplossing hebt, en met de massapercentages (bijv 60 m% H2O) weet je dat je dan 720 g water hebt. Simpel, klaar.

Zouden ze hier die 20 M laten staan, en een antwoord E :"geen van bovenstaande antwoorden voldoet, omdat je dan altijd nog de de molaire massa van HF moet hebben", erbij zetten, dan zouden velen dat antwoord E kiezen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 226

Re: Hoeveelheid water in een oplossing

Ja, ik dacht al dat die 20 M redelijk nutteloos was ;) ..

Oke, ik snap het, bedankt!

Berichten: 817

Re: Hoeveelheid water in een oplossing

en antwoord E zou ook juist zijn volgens mij

Als ik de dichtheid ken, en de molaire massa van HF kom ik er ook volgens mij

als ik weet dat 1l 1.2kg weegt en ik weet dat er in die liter 20mol HF zit, kan ik berekenen hoeveel van die massa HF is.

Daaruit kan ik dan concluderen dat er 1.2kg - xkg water in die liter zit.
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Reageer