Springen naar inhoud

Rendement tandwieloverbrenging

• Log in om te kunnen reageren

Cerium

Cerium

• >250 berichten
  • 449 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 juni 2010 - 15:58

Hallo,

Is het rendement van een tandwieloverbrenging afhankelijk van de snelheid? Als ik bijvoorbeeld een elektromotor vervang door een hoogrendementsmotor (deze hebben een koperen rotor en werken dus met een kleinere slip en draaien bijgevolg sneller), kan het dan zijn dat het rendement van de volledige installatie kleiner wordt dan voorheen omdat ik meer energie kwijtspeel in de overbrenging?

Als dit niet zo is voor een tandwieloverbrenging, bestaan er dan overbrengingen waar dit wel zo zou zijn? Dit zou immers betekenen dat het niet altijd verstandig is om een hoogrendementsmotor te kiezen.

Bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 04 juni 2010 - 14:51

Kun je eens nader uitleggen over wat voor soort motor het gaat? Ik twijfel nl. of je het over een inductiemotor hebt of over een ijzerloze gelijkstroommotor.

Cerium

Cerium

• >250 berichten
  • 449 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 juni 2010 - 10:07

Dat ben ik inderdaad vergeten te zeggen, sorry daarvoor :-). Ik heb het over een inductiemotor.

Bedankt

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 05 juni 2010 - 10:23

Okee, maar maakt het dan veel uit dat de rotorkooi van koper is? De verliezen in de rotor zullen iets kleiner zijn, maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat het toerental daar wezenlijk van toeneemt.
Bij de slip gaat het om een paar procenten t.o.v. het synchrone toerental, daar valt niet veel op te winnen.

Cerium

Cerium

• >250 berichten
  • 449 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 juni 2010 - 14:46

Ja het zal waarschijnlijk niet veel uitmaken. Het zou ook niet logisch zijn dat je met een hoog rendementsmotor een lager rendement zou halen :-)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures