Magneet aandrijving bereknen (zweeftrein principe)

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 94

Magneet aandrijving bereknen (zweeftrein principe)

Goededag,

Met het projectgroep hebben we een concept opgesteld voor het aandrijven van een object:



...............................(F)

............................... |

...............................\/

..........................<- NSN ->.......................... <- Aangedreven koker

NNSNSNSNSNSNSNSNSNSNSNSNSNSNSNSNSS <- Aandrijfas

..........................<- NSN ->

Dit stelt het zij-aanzicht voor, in het midden is een as "gevuld" met magneten die om de beurt een andere pool hebben, als beveiliging, op de voorste en achterste pool na. Om de as is een koker, deze heeft, zoals men kan zien, drie magneten, deze wordt verticaal belast met kracht (F).

Mijn vraag is hoe ik:

- zijn maximale versnellingen kan berekenen: a(0) en a(max).

- de gemiddelde snelheid en de tijd over een bepaalde kan berekenen.

Alvast bedankt,

Willie Roelofs

Gebruikersavatar
Berichten: 94

Re: Magneet aandrijving bereknen (zweeftrein principe)

Even vergeten erbij te melden, het aandrijven werkt door middel van het verwisselen van polen. De as met magneten is gekoppeld aan een PLC / relais. Deze wisselt de polen om, met als gevolg dat de koker met magneten weggestoten wordt naar een nieuwe rustpositie, eenmaal daar worden de polen weer gewisseld tot de koker zijn eindpositie bereikt.

Gebruikersavatar
Berichten: 94

Re: Magneet aandrijving bereknen (zweeftrein principe)

Als ik naar meerdere berichten kijk, zie ik de volgende formule vaker terug komen:

Afbeelding

Hierbij weet ik niet hoe ik hiermee om moet gaan, ik het namelijk 3 vaste magneten, en een theoretisch gezien Afbeelding wisselende magneten.

Daarbij heb ik ook de factor zwaartekracht die voor eventuele wrijving kan zorgen, tenzij het magneet veld sterk genoeg is om deze te overwinnen.

Dus... help?

Reageer