Adrenaline en stollen van bloed

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 662

Adrenaline en stollen van bloed

Ik heb enkele studies gezien die aanwezen dat adrenaline het stollen van bloed versnelt. Nu vraag ik me af: hoe merkbaar is dit effect? Zal iemand die gewond raakt in zijn slaap echt zoveel langer bloeden dan iemand die gewond raakt en daar terstond van gaat panikeren? Heeft panikeren hier wel iets mee te maken, of zal adrenaline sowieso in gelijkaardige mate worden vrijgesteld of je er nu rustig onder blijft of niet? Hoeveel invloed heeft het bewustzijn op adrenalinegehalte in het bloed?

Berichten: 1.116

Re: Adrenaline en stollen van bloed

Ik heb enkele studies gezien die aanwezen dat adrenaline het stollen van bloed versnelt
Had je hopelijk ook de moeite kunnen nemen om ons van een link te voorzien naar die studie. `het stollen van bloed` is nogal een breed begrip. Daarnaast is het een vraag of het in vivo of in vitro studies zijn. Als het in vivo-studies zijn, dan geldt weer de vraag hoe men dit gemeten heeft: aan de hand van de bloedingstijd, o.i.d.? In dat geval kan het namelijk aan veel meer oorzaken liggen (bijv. door middel van vasoconstrictie, wat onderdeel is van de hemostase).

Ik vermoed in elk geval dat het hier niet gaat om grote bloedingen, zoals rupturering van bepaalde organen, AAA's, e.d. Dat soort bloedingen is over het algemeen juist gebaat bij een lage tensie, bij een hoge vasoconstrictie in het gebied van de bloeding.
Heeft panikeren hier wel iets mee te maken, of zal adrenaline sowieso in gelijkaardige mate worden vrijgesteld of je er nu rustig onder blijft of niet? Hoeveel invloed heeft het bewustzijn op adrenalinegehalte in het bloed?
Verwacht je van ons een serieus antwoord? Je kunt er zelf eens op zoeken, bijvoorbeeld op pubmed o.i.d. Maar ik verwacht dat je er niet veel gaat vinden. Sowieso is het natuurlijk wel zo dat iemand die in paniek raakt aantoonbaar meer adrenaline vrijmaakt dan iemand die rustig blijft. Verder zorgt pijn er zelf ook al voor dat iemand adrenaline vrijmaakt (wat je bijvoorbeeld merkt in een hogere hartfrequentie, zelfs als iemand volledig onder narcose is).

Gebruikersavatar
Berichten: 662

Re: Adrenaline en stollen van bloed

De studies gingen specifiek over coagulatie. Ik ben eerder geïnteresseerd in het eindresultaat: hoe snel stopt de bloeding, en dan niet voor inwendige bloedingen.

De studies zijn de eerste die ik vond bij zoeken naar "adrenaline blood coagulation" op google.
Verwacht je van ons een serieus antwoord?
Het gaat om vrij algemene vragen, terwijl de vakliteratuur vooral op specifieke dingen ingaat. Als deze dingen dan geweten zijn, dan verwacht ik ze eerder terug te vinden in cursussen, maar dan moet ik mijn toevlucht nemen tot het vragen aan mensen die deze cursussen doorgenomen hebben.

Specifiek zou ik dus willen weten: Iemand heeft een uitwendige bloeding. Zal deze bloeding sneller stollen (de bloeding stoppen?) als hij in paniek raakt?

Berichten: 1.116

Re: Adrenaline en stollen van bloed

De studies zijn de eerste die ik vond bij zoeken naar "adrenaline blood coagulation" op google.
De studies die je daar vindt zijn of `in vitro` of dierstudies. De eerste heeft het probleem dat `in vivo` een stuk anders reageert dan het reageerbuisje. Het tweede heeft het probleem dat je niet mag extrapoleren naar de mensheid, maar dat je enkel een sterk vermoeden mag uitspreken.

De eerste studie heeft daarnaast een irreële vergelijking: blokkade van adrenaline (met ß-blokker) vergelijken met adrenaline. Daarmee kun je alleen maar aantonen dat adrenaline een effect heeft op de bloedstolling, maar niet in welke mate dit effect in vivo optreedt. Daarnaast vind ik de studie ook niet zo heel erg groot (n=4) en is het statistische getalwerk nu niet overmatig overtuigend.

Als je dier-/mensstudie bekijkt (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/P...l01366-0147.pdf) zie je dat er gesproken wordt over dosis-effect. Hierbij wordt melding gemaakt dat een beetje adrenaline de stollingstijd verkort, maar heel veel adrenaline de stollingstijd juist verlengt. Dus kortom: nu moeten we nog weten of bij iemand in paniek de hoeveelheid adrenaline nog binnen `normaal` of binnen `heel veel` valt. Persoonlijk vermoed ik dat het onder `heel veel` valt. En dan zou dus het resultaat zijn dat de bloeding langer duurt. Maar zo lang er geen studie is bij mensen die in paniek raken vs. mensen die niet in paniek raken, kun je hier helemaal niets over zeggen.

Reageer