Springen naar inhoud

Werking van een barrier

• Log in om te kunnen reageren

Robertdw

Robertdw

• >100 berichten
  • 102 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 juni 2010 - 07:53

Hallo,

Ik ben op dit moment bezig om in een EEX zone 0 een vlotterschakelaar te plaatsen nu is mij verteld dat ik om een lage spanning te genereren dit met een barrier kan oplossen. Nu is mijn vraag hoe werkt nu zo'n ding?
graag uw reactie:)

Bijgevoegde afbeeldingen

• 721972606_40.jpg

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Gringo

Gringo

• >100 berichten
  • 171 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 juni 2010 - 13:34

Hallo,

Ik ben op dit moment bezig om in een EEX zone 0 een vlotterschakelaar te plaatsen nu is mij verteld dat ik om een lage spanning te genereren dit met een barrier kan oplossen. Nu is mijn vraag hoe werkt nu zo'n ding?
graag uw reactie:)

Het idee van een barrier is dat deze nooit genoeg energie zal doorlaten om een vonk te laten ontstaan.
De barriers die ik ken zijn over het algemeen geschikt voor 24VDC signalen. Zowel digitaal (schakelaars) als analoog (4-20mA).

Wat er gebeurt is dat er een weerstand in de plus en de min leiding geplaatst wordt om te voorkomen dat er een te grote stroom gaat lopen.
Tevens worden zowel de plus als de min aangesloten met een zener diode naar aarde om te voorkomen dat er een te grote spanning overheen komt.

Wat een barrier niet doet is een lage spanning genereren. Over het algemeen komt er dezelfde spanning in als er uit gaat. Deze manier van beveiliging noemt men ook intrinsiek veilig.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6613 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 04 juni 2010 - 14:48

Wat er gebeurt is dat er een weerstand in de plus en de min leiding geplaatst wordt om te voorkomen dat er een te grote stroom gaat lopen.

Er komt iets meer bij kijken. De ingang en de uitgang zijn ook galvanisch gescheiden. Maar het algemene principe is inderdaad het begrenzen van de stroom en spanning die naar de explosiegevaarlijke ruimte gaat.
In- en uitgang zitten aan verschillende kanten van de barrier, en je moet er aan denken dat die bedradingen ook ruimtelijk gescheiden blijven. Dus de draden die aan de in- en uitgang komen mogen nooit in dezelfde draadgoot terechtkomen.

Gringo

Gringo

• >100 berichten
  • 171 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 juni 2010 - 15:10

Is dat galvanisch gescheiden verplicht? Als ik op deze site kijk dan is de barrier niet galvanish gescheiden en de isolator wel. http://www.phoenixco.../248_44490.htm#
Dit is het plaatje dat ze geven bij een barrier
Geplaatste afbeelding
Als ik goed lees dan is voor zone 0 het galvanisch scheiden wel aan te raden maar is het geen eigenschap van een barrier.
Er staat op de site trouwens ook een plaatje van het stroomkringschema van een isolator.

Veranderd door Gringo, 04 juni 2010 - 15:13

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6613 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 04 juni 2010 - 16:13

Ik weet niet in welke situaties galvanische scheiding verplicht of aanbevolen is. Maar op het werk gebruikten wij altijd galvanisch gescheiden interfaces voor het aansluiten van pulscontacten op gasmeters.
Inmiddels ben ik er ruim twee jaar uit, dus de parate kennis is een beetje weggezakt.

Gringo

Gringo

• >100 berichten
  • 171 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 juni 2010 - 17:43

Ik weet niet in welke situaties galvanische scheiding verplicht of aanbevolen is. Maar op het werk gebruikten wij altijd galvanisch gescheiden interfaces voor het aansluiten van pulscontacten op gasmeters.
Inmiddels ben ik er ruim twee jaar uit, dus de parate kennis is een beetje weggezakt.

Wij hebben ze wel op het terrein, maar niet in de fabriek waar ik werkzaam ben. Ik kom ze dus alleen zijdelings tegen. Ik weet dat we ze beide hebben, maar wanneer je welke moet gebruiken zou ik eigenlijk ook niet weten.

Robertdw

Robertdw

• >100 berichten
  • 102 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 juni 2010 - 07:51

Bedankt voor de informatie ;)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures