Springen naar inhoud

Dna primers

• Log in om te kunnen reageren

ACMilan

ACMilan

• >100 berichten
  • 136 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 juni 2010 - 09:56

Kan een DNA primer eigenlijk elke willekeurige sequentie zijn (RNA of DNA) ?
Hij moet uiteraard complementair zijn met de sequentie van het DNA dat je wil synthetiseren maar zijn er voor de rest nog echte specifiek voorwaarden in de sequentie ?
Want ik zie vaak allerhande sequenties gebruikt worden (oligo T's, oligo C's, ...) terwijl ik dacht dat er maar een klein aantal specifiek primers waren.
Ik heb de Wiki-pagina ook gelezen en ook daaruit kan ik afleiden dat het eigenlijk niet echt uitmaakt welke sequentie je gebruikt (op enkele details na).

Dus eigenlijk kan DNA-polymerase gewoon DNA/RNA binden en vereist het geen specifieke bindings-sequentie ?

Bij voorbaat bedankt.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 juni 2010 - 11:14

Ik neem aan dat je het over PCR hebt.
Het Taq polymerase zal gewoon hechten aan een stukje dsDNA, da's al. Met specifieke primers doe je andere dingen, bijvoorbeeld een oligo dT's, die is complementair aan de poly-A staart van mRNA (RT).
De kracht van PCR is juist dat je met een speciaal ontworpen primerset één specifiek fragmentje uit een compleet genoom kan halen.
RNA en DNA hybridiseren niet lekker en een RNA primer zal niet werken met een DNA polymerase.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

ACMilan

ACMilan

• >100 berichten
  • 136 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 juni 2010 - 11:34

Ik neem aan dat je het over PCR hebt.
Het Taq polymerase zal gewoon hechten aan een stukje dsDNA, da's al. Met specifieke primers doe je andere dingen, bijvoorbeeld een oligo dT's, die is complementair aan de poly-A staart van mRNA (RT).
De kracht van PCR is juist dat je met een speciaal ontworpen primerset één specifiek fragmentje uit een compleet genoom kan halen.
RNA en DNA hybridiseren niet lekker en een RNA primer zal niet werken met een DNA polymerase.

Dus Taq polymerase bindt enkel dsDNA en de primers dienen dan eigenlijk alleen om fragmenten dsDNA te maken aangezien het eerst gedenatureerd wordt ?

Over de RNA primer, heb je niet net een RNA primer nodig bij DNA replicatie voor de werking van DNA polymerase ?

Alvast bedankt !

klein duimpje

klein duimpje

• >25 berichten
  • 72 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 juni 2010 - 20:55

Ik denk niet dat je hiervoor een RNA-primer nodig hebt. Bij DNA replicatie gaan 2 strengen DNA uit elkaar en hecht het DNA polymerase zich hier aan vast. Dus ik zie niet in waarom je een RNA-primer zou nodig hebben.

ACMilan

ACMilan

• >100 berichten
  • 136 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 juni 2010 - 10:13

Ik denk niet dat je hiervoor een RNA-primer nodig hebt. Bij DNA replicatie gaan 2 strengen DNA uit elkaar en hecht het DNA polymerase zich hier aan vast. Dus ik zie niet in waarom je een RNA-primer zou nodig hebben.

Het is toch net vanwege de RNA primer die je nodig hebt dat er Okazaki-fragmenten ontstaan ?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures