Evenwichtsvergelijking met drie onbekenden

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 10

Evenwichtsvergelijking met drie onbekenden

Hoi allemaal,

Momenteel ben ik voor school met een opgave bezig, waar ik drie onbekenden in heb. Ik heb tot nu enkel nog maar gewerkt met vergelijkingen met twee onbekenden. Ik heb al geprobeerd om de berekening op te delen, dus door eerst twee reactiekrachten te berekenen en dan een reactiekracht vervolgens op te splitsen. Dit is echter niet echt de manier volgens mij dus plaats ik mijn vraag hier.

Op het plaatje is mijn tekening te zien met de krachten. Even voor de informatie:

l1 = 0.9 m

l2 = 1.1 m

l3 = 0.6 m

l4 = 0.5 m

l5 = 1.5 m

Fb = 2200 N

Als iemand mij hier verder mee kan helpen graag. Alvast bedankt.
Bijlagen
wetenschapsforum_plaatjes.JPG
wetenschapsforum_plaatjes.JPG (14.28 KiB) 711 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Evenwichtsvergelijking met drie onbekenden

Ik neem aan dat het een ligger betreft. Zoek F2 (bijvoorbeeld) zodat de zakking in dat punt nul is. (Dat is de extra randvoorwaarde die je nodig hebt om een derde vergelijking te vinden)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 10

Re: Evenwichtsvergelijking met drie onbekenden

Beste jhnbk,

Bedankt voor je antwoord. Ik begrijp echter niet helemaal wat je bedoeld. Je zegt dat ik F2 moet zoeken, maar hoe bedoel je dat. Het is idd een ligger.

Berichten: 4.502

Re: Evenwichtsvergelijking met drie onbekenden

Je kunt ook de Cross-methode toepassen,te vinden op mijn site vermeld onder Constructies/sticky/ handige links ofwel

http://oktagonfreeware.spaces.live.com

of

http://cid-f8a1000d5b2ff384.skydrive.live....rdere%20statica

met uitleg erbij!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Evenwichtsvergelijking met drie onbekenden

Ik haal steunpunt 2 weg en plaats de kracht F2 in de plaats die nu mee als belasting wordt gerekend.

bepaal F1 en F3 in functie van F2 en de externe belasting. Je hebt dan nog de onbekende F2 over die gevonden wordt door uit te drukken dat de zakking in punt 2 nul is.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Evenwichtsvergelijking met drie onbekenden

Even een figuur:
g7159.png
g7159.png (8.29 KiB) 714 keer bekeken
Het bovenste geval vertaalt wordt gesplitst in twee delen. In het eerste geval bepaal je zF en in het tweede geval zX. Je mag deze twee optellen wegens superpositie. Om het werkelijke geval te krijgen moet de totale zakking nul zijn (het is immers ondersteund). Je zal dus moeten uitwerken zF + zX = 0 (oplossen naar X uiteraard)

Waarbij zX functie is van de onbekende reactiekracht X
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 10

Re: Evenwichtsvergelijking met drie onbekenden

Beste jhnbk,

Bedankt voor je antwoord. Het is echter nog zo dat ik het nog niet begrijp. Moet ik nu dus eerst de twee oplegpunten berekenen die je hebt getekend en is het dan mogelijk om zf en dan ook zx te bepalen of zit ik nu helemaal verkeerd te denken. Ik heb het meerdere malen gelezen en nog geprobeerd om het uit te rekenen, ik weet echter nog niet hoe ik hieraan moet beginnen. Hopelijk kan je me verder helpen.

Reageer