Monte carlo simulatie

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 5

Monte carlo simulatie

Voor een bepaalde test heb ik 10 groepen van elk 10 knikkers nodig die elk een eigen gewicht hebben. Dit gewicht zou in de uiteindelijke test een rol kunnen spelen, maar dit is echter nooit bewezen. Daarom verdeel ik de knikkers in 10 groepen met elk eenzelfde gemiddeld gewicht.

Hoe kan ik nu bekijken of deze manuele selectie van 10 groepen wel echt nodig is vooraleer de test te starten? Wanneer ik 1000x een Monte Carlo doe van 10 willekeurige knikkers, aan de hand van welke factoren, bv gemiddelde van de 10 en standaard deviatie ?, kan ik dan bepalen of deze test wel zin heeft ? Moet ik rekening houden met het betrouwbaarheidsinterval van de 10 manueel geselecteerde groepen ?

Berichten: 7.068

Re: Monte carlo simulatie

Ik vind de omschrijving van je vraag te vaag om er een mogelijk antwoord op te geven.

Berichten: 5

Re: Monte carlo simulatie

Met andere woorden

hoe groot is de kans dat, wanneer ik willekeurig 10 knikkers neem ik, binnen een toegelaten marge (CI?) zit van het manuele gemiddelde ? is dit 10 %, 80 % ?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Monte carlo simulatie

Graag jouw volledige vraag opnieuw formuleren want er is kop nog staart aan te krijgen.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 5

Re: Monte carlo simulatie

sorry, zal proberen wat duidelijker te zijn:

stel dat ik 10 groepen van 10 knikkers manueel gelecteerd heb met elk van de groepen een gemiddeld gewicht rond het algemeen gemiddeld gewicht (AGG) van de 100 knikkers

Hoe groot is de kans dat, wanneer ik willekeurig 10 knikkers neem, rond ditzelfde gemiddeld gewicht (AGG) uitkom?

Met een Monte Carlo kan ik dit x aantal keren doen (bv 1000x).

Hoe bereken ik het % slaagkans hieruit en welke gewichtsklasse moet ik gebruiken; op basis van de 10 manueel geslecteerde groepen ?

Reageer