Sorteren op polariteit

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Sorteren op polariteit

Beste wetenschappers

Voor mijn examen organische chemie moet ik kunnen sorteren op polariteit. Echter is onze cursus redelijk brak en staat dit deel dus niet goed uitgelegd om maar niet te zeggen "niet uitgelegd". Ik snap dus wat polariteit is (staat in de cursus) en dat het dus te maken heeft met het feit van de elektronegativiteit. Des te groter het verschil tussen de EN-waarden van de 2 atomen, des te polairder.

Nu moeten we dus verbindingen kunnen sorteren op polariteit en ik zie het gewoon echt niet. Hier de verbindingen

a. CH2COOH (azijnzuur)

b. HO-CH2CHO (2-hydroxy-ethanal)

c. HO-CH=CH-OH (etheendiol)

d. H-C-O-CH3 (methylformiaat)

____||

____O (dubbele gebonden O dus op de eerste koolstof)

e. CH2-CH-OH (oxacyclopropanol of hydroxyoxacyclopropaan)

___\___/

_____0

De vraag is dus gewoon "Rangschik in afnemende polariteit"

Oplossing: a >= c > b > e > d

Maar kan iemand hier wat uitleg bijgeven waarom dit zo is. Stel nu die etheendiol, die is toch symetrisch dus zou ik denken dat die polariteit laag is. Echter is die bijna even polair als het azijnzuur.

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Sorteren op polariteit

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Sorteren op polariteit

Curahee Q schreef:Beste wetenschappers

Voor mijn examen organische chemie moet ik kunnen sorteren op polariteit. Echter is onze cursus redelijk brak en staat dit deel dus niet goed uitgelegd om maar niet te zeggen "niet uitgelegd". Ik snap dus wat polariteit is (staat in de cursus) en dat het dus te maken heeft met het feit van de elektronegativiteit. Des te groter het verschil tussen de EN-waarden van de 2 atomen, des te polairder.

Nu moeten we dus verbindingen kunnen sorteren op polariteit en ik zie het gewoon echt niet. Hier de verbindingen

a. CH2COOH (azijnzuur)

b. HO-CH2CHO (2-hydroxy-ethanal)

c. HO-CH=CH-OH (etheendiol)

d. H-C-O-CH3 (methylformiaat)

____||

____O (dubbele gebonden O dus op de eerste koolstof)

e. CH2-CH-OH (oxacyclopropanol of hydroxyoxacyclopropaan)

___\___/

_____0

De vraag is dus gewoon "Rangschik in afnemende polariteit"

Oplossing: a >= c > b > e > d

Maar kan iemand hier wat uitleg bijgeven waarom dit zo is. Stel nu die etheendiol, die is toch symetrisch dus zou ik denken dat die polariteit laag is. Echter is die bijna even polair als het azijnzuur.

Alvast bedankt
De symmetrie waar jij op doelt bestaat alleen op papier, of liever gezegd, in de manier waarop je de structuurformule uittypt. Als je van hetzelfde molecuul de structuurformule tekent met de juiste bindingshoeken, dan zie je dat de dipoolmomenten elkaar nooit op kunnen heffen.

Maar de opgave zit iets anders in elkaar. Alle stoffen hebben dezelfde brutoformule: C2H4O2. Alleen de manier waarop deze atomen aan elkaar zitten verschilt, en daardoor heb je te maken met verschillende karakteristieke groepen en die karakateristieke groepen bepalen wat voor soort stof het is. Zo is (a) een zuur en (d) een ester.

Je zou moeten weten dat de ene karakteristieke groep polairder is dan de andere. Misschien moet je daar nog eens naar op zoek gaan in je cursus.

Zodra je hebt geïdentificeerd welke karakteristieke groepen er in de moleculen zitten is het sorteren niet zo moeilijk meer.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 2

Re: Sorteren op polariteit

Inderdaad, nu lukt het me wel. Maar het staat zo slecht in de cursus dat het er bijna zelfs niet instaat.

Bedankt voor de uitleg!

Reageer