Hoe weten ze dat een goudvis infrarood ziet?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Hoe weten ze dat een goudvis infrarood ziet?

Is er een experiment om dit vast te stellen?

Of hebben ze dit bepaald door het oog te ontleden?

Re: Hoe weten ze dat een goudvis infrarood ziet?

Lorentz,

Een simpel testje zou zijn om met een krachtig infrarood lampje in een donkere omgeving in de vis zn ogen te schijnen en te kijken hoe deze reageert. Vergelijking met reactie op visueel licht, en met bijv. uv "licht" kunnen uitwijzen tot in hoeverre vissen buiten het reguliere visuele spectrum kunnen gluren.

Even een voorbeeldje :

Als iemand jou met een felle lamp in je ogen schijnt ga je knipperen of draai je je hoofd weg. Een goudvis kan volgens mij niet knipperen :shock: ...maar een abrupte zwaai met de staart en het wegkeren van de lichtbron is een van de vele indicaties dat hij reageert op stimuli door infrarood licht.

Re: Hoe weten ze dat een goudvis infrarood ziet?

Ik heb al geprobeerd om met een afstandbediening van de televisie dichtbij het oog van een goudvis 'geschenen'. Maar geen reactie (pas toen ik zo dichtbij kwam dat ik met de afstandbediening tegen het glas tikte :shock: )

Maar ik weet ook niet of glas infrarood doorlatend is....

Berichten: 259

Re: Hoe weten ze dat een goudvis infrarood ziet?

Meeste glassoorten zijn IR doorlatend.

Re: Hoe weten ze dat een goudvis infrarood ziet?

Lorentz schreef:Ik heb al geprobeerd om met een afstandbediening van de televisie dichtbij het oog van een goudvis 'geschenen'. Maar geen reactie (pas toen ik zo dichtbij kwam dat ik met de afstandbediening tegen het glas tikte   ;) )

Maar ik weet ook niet of glas infrarood doorlatend is....
Het hangt er vanaf ...als je afstandsbediening een beetje kwaliteit heeft dan is dat er een van 780 nm of hoger (vrij diep het IR bereik in - menselijk zicht stopt ergens bij 680-700) ...dus het KAN zijn dat het buiten het zichtbare bereik is voor t arme beestje.

Wat ook kan is dat de intensiteit simpelweg niet indrukwekkend is voor de vis, als jij met een regulier ledje in zn oog "schijnt" doet dat vermoedelijk ook niet veel - een zaklamp is dan weer wat anders;-)

Ik vind het overigens wel grappig om te bedenken dat je met je afstandsbediening op je goudvis aan t mikken was....komt je vriendin/moeder opeens binnen : Euhhhhh ik kan alles uitleggen ! :shock:

Re: Hoe weten ze dat een goudvis infrarood ziet?

:shock: Mijn vriendin zegt dat ik minder met de goudvissen moet experimenteren en meer met haar... ;)

Ik ben wel op zoek naar een goede infraroodbron

Re: Hoe weten ze dat een goudvis infrarood ziet?

Ik heb gezien dat er infrarood diodes te koop zijn voor 0,85 euro!! Dus ik ga experimenteren

Berichten: 8

Re: Hoe weten ze dat een goudvis infrarood ziet?

Het netvlies is opgebouwd uit staaf- en kegelvormige zenuwuiteinden.

De staafjes zorgen ervoor dat we bij schemer en 's nachts kunnen zien. Nachtdieren, zoals katten en uilen, hebben overwegend staafjes in de retina. De slechte werking van de staafjes kan zorgen voor nachtblindheid. Verschillende staafjes zijn in groepjes verbonden en lopen verder naar de oogzenuw. De informatie is niet echt gedetailleerd.

De kegelvormige cellen daarentegen zijn zeer lichtgevoelig. Ze zijn elk apart met een zenuwvezel verbonden en sturen zeer gedetailleerde informatie door naar de hersenen. Sommige kegeltjes zijn roodgevoelig, andere groen- of blauwgevoelig. De mensen zien enkel kleuren samengesteld uit drie primaire kleuren: rood, groen en blauw.

Sommige vissen kunnen infrarood zien en bepaalde insekten, zoals de honingbij, zien dan weer ultraviolet. Ze hebben kegeltjes die voor deze eigenschappen gevoelig zijn.

bron: http://www.technopolis.be/nl/watkunjedoen/...etjevingers.htm

en zoals majic al zei, je kunt het testen met verschillende hoeveelheden en golflengtes.

[edit] nu ik dit weer lees, klopt de info die de bron geeft niet, primaire kleuren zijn geel,blauw,rood en niet groen,rood,blauw.

inderdaad, maar de staafjes in je ogen werken in op de kleuren rood, groen en blauw

Reageer