Stoichiometrie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

Stoichiometrie

(opgenomen in microcursus stoichio)

Dag beste wetenschappers ik had problemen met volgende vraag:

Een wasfles bevat, bij 20°C en 1020 hPa, 300g van een 50%-NaOH-oplossing. Door deze fles brengt men 10l van een gasmengsel dat voor 55% uit CO2 bestaat.

a) Schrijf de reactievergelijking

b) Wat is het massa-% NaOH na de reactie?

c) Welk volume CO2 is hiervoor nodig?

d) Welk volume lucht, dat 0.0320 g/l CO2 bevat, zou met deze wasfles CO2-vrij kunnen worden gemaakt?

NU had ik zelf al een beetje gevonden: 2NaOH + CO2 --> Na2CO3 + H2O

Bereken nCO2:

V= 10 * 10-3 m3 => 5.5 * 10-3 m3 = VCO2

T=293K; p=1020*102 Pa

nCO2= p*V/R*T= 1020*102 * 5.5 * 10-3= 8.313 * 293= 0.23

Zo dat is hetgene wat ik al heb en ik weet echt niet hoe ik nu verder moet. Kunnen jullie me weer op weg zetten? Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Stoichiometrie

Het moeilijkste is achter de rug. ;)
2NaOH + CO2 --> Na2CO3 + H2O
OK
nCO2= p*V/R*T= 1020*102 * 5.5 * 10-3/ 8.313 * 293= 0.23 mol
een = teken in een / teken veranderd, maar da's een tikfoutje.

goed, je hebt dus niet zoals in je reactievergelijking 1 mol CO2, maar slechts 0,23 mol CO2. Wat betekent dat voor de hoeveelheid NaOH die je (nog steeds volgens je reactievergelijking) nodig hebt?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 9

Re: Stoichiometrie

Jan van de Velde schreef:Het moeilijkste is achter de rug. ;)

OK

een = teken in een / teken veranderd, maar da's een tikfoutje.

goed, je hebt dus niet zoals in je reactievergelijking 1 mol CO2, maar slechts 0,23 mol CO2. Wat betekent dat voor de hoeveelheid NaOH die je (nog steeds volgens je reactievergelijking) nodig hebt?
Ik denk dat we nu dus 2*0.23 mol hebben => 0.46mol

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Stoichiometrie

ja, je hebt 2 x zoveel NaOH nodig.
300g van een 50%-NaOH-oplossing
Hoeveel mol NaOH bevat dat (reken met molmassa's)?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 9

Re: Stoichiometrie

Hoeveel mol NaOH bevat dat (reken met molmassa's)?

[/quote]

Ik denk: 300g/40(molaire massa NaOH)=7.5 => 50% * 7.5= 3.75

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Stoichiometrie

Ik denk: 300g/40(molaire massa NaOH)=7.5 => 50% * 7.5= 3.75
yep
Wat is het massa-% NaOH na de reactie?
3,75 mol NaOH komt overeen 150 g NaOH komt overeen met 50 m% NaOH
  • hoeveel mol NaOH reageerde er ook alweer weg?
  • hoeveel mol NaOH blijft er dus over?
  • met hoeveel massaprocent komt dat overeen?


(ik weet niet hoe "spannend" die laatste vraag is bedoeld. Er blijft ook CO2 achter in de oplossing, als carbonaat, waardoor de massa van de oplossing toeneemt. Maar ik vermoed dat dat buiten beschouwing mag blijven)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 9

Re: Stoichiometrie

[quote='Jan van de Velde' date='5 June 2010, 21:25' post='610130']

yep

3,75 mol NaOH komt overeen 150 g NaOH komt overeen met 50 m% NaOH
  • hoeveel mol NaOH reageerde er ook alweer weg?

    er reageerde 0.46 mol
  • hoeveel mol NaOH blijft er dus over?

    er blijft over: 3.75-0.46=3.29mol
  • met hoeveel massaprocent komt dat overeen?

    het massa-% is 0.46/3.75=12%

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Stoichiometrie

Ikkangeenchemie schreef:
Jan van de Velde schreef:
3,75 mol NaOH komt overeen 150 g NaOH komt overeen met 50 m% NaOH


met hoeveel massaprocent komt dat overeen?

..//..

het massa-% is 0.46/3.75=12%

[/list]
Ehm, er was 3,29 mol over. En 3,75 mol kwam overeen met 50 m% NaOH, niet met 100%.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 9

Re: Stoichiometrie

Jan van de Velde schreef:met hoeveel massaprocent komt dat overeen?

..//..

het massa-% is 0.46/3.75=12%

[/list]

Ehm, er was 3,29 mol over. En 3,75 mol kwam overeen met 50 m% NaOH, niet met 100%.
Dus dan is het 0.46/7.5=6.13% dit is volgens mij de procent die wie gebruiken IN de reactie. De procent die dan overblijft is dan 3.29/7.5=43.87%.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Stoichiometrie

Ja.

Is je intussen opgevallen dat het, eenmaal dat je de reactievergelijking hebt staan, en in dit geval nog een moeilijke extra stap in het begin rond de algemene gaswet elke keer eigenlijk simpele, korte sommetjes zijn rond gram, mol en liter, en combinaties daarvan?

g/mol x mol = g , mol/L x g/mol = g/L, en meer van dat soort eigenlijk simpele breukensommetjes?

Dus als je reactievergelijkingen kunt samenstellen en gaswetvergelijkingen oplossen, is de rest meestal simpeler dan je denkt.

Ikkangeenchemie wordt dan meer een kwestie van Ikkanwélrekenen ;)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 9

Re: Stoichiometrie

HAHAH ;) idd ;)

Echt waar bedankt voor uw hulp en tis waar van die reactievergelijking maar die moet ge dan wel zeker juist hebben e anders ist zeker fout. Dus ik moet eigelyk enkel de algemene regels van de reactievergelijkingen egt goed kennen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Stoichiometrie

Ikkangeenchemie schreef:HAHAH ;) idd ;)

Echt waar bedankt voor uw hulp en 't is waar van die reactievergelijking maar die moet ge dan wel zeker juist hebben en anders is het zeker fout. Dus ik moet eigenlijk enkel de algemene regels van de reactievergelijkingen echt goed kennen?
Reactievergelijking fout, dan kom je inderdaad nooit meer aan het juiste eindantwoord. Maar als het goed is wordt daarmee in de beoordeling rekening gehouden, dat noemen we dan "doorrekenfouten", en tenzij je door de oorspronkelijke fout het vervolg aanmerkelijk versimpeld hebt worden die als het goed is nooit aangerekend. Dat is bijvoorbeeld het standaardcorrectievoorschrift op Nederlandse centrale examens, en ik mag aannemen dat dat in Vlaanderen ook zo is.

Maar je rekenwerk loopt zo hierboven te zien ook nog niet helemaal vanzelf. In dit huiswerkforum stikt het van de oefeningen rond stoichiometrie . Oefen er eens wat zou ik zeggen......
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer