Springen naar inhoud

Formule geluidsvermogen

• Log in om te kunnen reageren

Mirabelle

Mirabelle

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 juni 2010 - 14:49

Beste,

Ik heb hier een formule voor het geluidvermogen maar ik begrijp niet waarvoor een paar van de onbekende voor staan.
Lw=10log(v≤/v0≤)+10logS+10log(sigma)

v is de snelheid waarmee de wand trilt en v0 id de kleinst mogelijke snelheid.
maar waarvoor staat S en sigma?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

biologiestudent

biologiestudent

• >250 berichten
  • 269 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 juni 2010 - 14:57

Sigma is het geleidingsvermogen/conductiviteit
de S is denk ik de Siemens, Si-eenheid voor elektrisch geleidingsvermogen, ook wel de Poyntingvector genoemd, of dus het gemiddeld overgebracht vermogen per oppervlakte-eenheid (1/A . dU/dt)

Mirabelle

Mirabelle

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 juni 2010 - 14:59

en kan het dan dat die sigma frequentieafh is?

blijkbaar moet die bij lage freq gelijk zijn aan 0.1?

biologiestudent

biologiestudent

• >250 berichten
  • 269 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 juni 2010 - 15:02

sigma is afhankelijk van de soortelijke weerstand en de temperatuur, maar ik zou niet kunnen zeggen of deze afhankelijk is van de frequentie ..
misschien heb je hier iets aan:

Bij DC of bij lage frequentie is het algehele ofwel specifieke geleidingsvermogen belangrijk voor het elektrisch afschermen. Bij hogere frequenties zullen de stromen zich concentreren aan de oppervlakte van de geleiders en wordt het oppervlaktegeleidingsvermogen belangrijker dan het algehele geleidingsvermogen. Deze stroomconcentratie aan de oppervlakte neemt toe met de frequentie, het geleidingsvermogen of de doordringbaarheid (zie formule voor indringdiepte)

http://aluminium.mat...geid=2144416283

mvg

Veranderd door biologiestudent, 05 juni 2010 - 15:05

Mirabelle

Mirabelle

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 juni 2010 - 15:09

jep thanx

E.Desart

E.Desart

• >1k berichten
  • 2391 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 juni 2010 - 22:05

Lw=10log(v≤/v0≤)+10logS+10log(sigma)
v is de snelheid waarmee de wand trilt en v0 id de kleinst mogelijke snelheid.
maar waarvoor staat S en sigma?

Om bij het vermogen Lw te geraken heb je de oppervlakte nodig. S is hier de oppervlakte.
Die sigma maakt mij onzeker. Waar staat dat hier voor? Wat is de bron van deze formule? Heb jij hier ergens een voorbeeld met cijfers of beschrijvingen?

Ik heb de formules even opgeschreven (lukte niet goed in Latex met de tekst erbij).
Geplaatste afbeelding

Veranderd door E.Desart, 07 juni 2010 - 22:12

Eric

E.Desart

E.Desart

• >1k berichten
  • 2391 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 juni 2010 - 21:05

Mijn Euro was tussentijds gevallen.
Verborgen inhoud
Ongelukkige en vreemd klinkende omzetting van: Ahaah, mijne frank is gevallen...

Als je dit nog zou volgen (geen reactie op mijn post, en lijkt mij onmogelijk dat jij kon werken met vorige posts, dus lijkt meer een formule waar je toevallig tegenaan liep) wil ik hier nog op doorgaan.

De reden dat ik het niet ineens doe is dat dit een complexe bedoening is.
Die sigma staat in elk geval voor afstraalfactor (zit die karakteristieke impedantie in verwerkt).

Ik kan met trillingsmetingen de geluidsafstraling van een muur bepalen (geluidsvermogen) maar UITSLUITEND als de afstraalgraad 1 is (dit is zo in de formule die ik gaf). Deze situatie doet zich voor wanneer ik meet boven de coÔncidentiefrequentie. In praktijk: op zware solide muren (baksteen, beton, ....) die zich gedragen als een piston en elke aanwezige trilling terug omgezet wordt in luchtgeluid.
Bij gyprocwanden of stalen buizen of lichte platen enz. is dat echter niet zo, en kan ik deze techniek niet gebruiken. En deze juiste afstraalfactor is ook niet eenvoudig te berekenen.
In dergelijke gevallen bepalen we het vermogen normaal niet uit trillingsmetingen (accelerometer) maar uit intensiteitsmetingen (gerichte intensiteitsprobe = dubbele microfoons).

Veranderd door E.Desart, 11 juni 2010 - 21:11

Eric

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures