Springen naar inhoud

Bp en het gat in onze oceaanbodem


  • Log in om te kunnen reageren

#1

317070

    317070


  • >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 juni 2010 - 19:06

Weet er iemand nu eigenlijk wat er precies zo moeilijk is om dat gat te dichten? Ik weet wel, grote diepte, grote drukken, moeilijk bereikbaar enzo. Maar waarom is een lek dichtmaken zo moeilijk? Gewoon dichtbetonneren zou ik zeggen... die pijpleidingen zijn toch maar iets van 30-60cm in doorsnede.

Anderzijds zullen die mannen ook wel weten wat ze aan het doen zijn, dus waarom is het zo moeilijk?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

E.Desart

    E.Desart


  • >1k berichten
  • 2391 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 juni 2010 - 19:45

Ik kan er niet op antwoorden maar hier vind je reeds wat om te bestuderen:

Deepwater Horizon oil spill
http://en.wikipedia....op_the_oil_leak
;) Zoals steeds: Met de nodige sublinks en referenties.

En hier een kaart:
http://www.ifitwasmyhome.com/

Veranderd door E.Desart, 05 juni 2010 - 19:58

Eric

#3

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6610 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 05 juni 2010 - 20:12

Dichtbetonneren, dat hebben ze geprobeerd. De werkwijze is dan om er eerst zware boorvloeistof in te pompen, en als de oliestroom daardoor vertraagt, er beton of cementspecie achteraan te pompen. Na stolling vormt die dan een afsluitende prop in de pijp. Maar die poging is mislukt, aan het pompen van cementspecie zijn ze niet eens toegekomen.

Een ander idee zou zijn om er domweg beton op te storten in de hoop dat er op een bepaald moment zo'n dikke bult op ligt dat het vanzelf stopt. Maar die beton heeft tijd nodig om uit te harden en de oliestroom blijft dan een kanaal door de betonbult vormen. Er vomt zich op de bodem van de oceaan dan een betonnen olievulkaan.
Als die er eenmaal staat sluit je andere mogelijkheden om de oliestroom te stoppen praktisch uit.
Dus volgens mij is de strategie om steeds een zodanige techniek te kiezen dat je na mislukking daarvan altijd andere opties openhoudt.

#4

jhnbk

    jhnbk


  • >5k berichten
  • 6905 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 juni 2010 - 20:45

Als die er eenmaal staat sluit je andere mogelijkheden om de oliestroom te stoppen praktisch uit.
Dus volgens mij is de strategie om steeds een zodanige techniek te kiezen dat je na mislukking daarvan altijd andere opties openhoudt.

Daar komt het vermoedelijk op neer.
Met welke druk spuit/gutst die olie er eigenlijk uit?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

#5

317070

    317070


  • >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 juni 2010 - 21:07

Daar komt het vermoedelijk op neer.
Met welke druk spuit/gutst die olie er eigenlijk uit?

http://answers.yahoo...29174827AAbe9hy

Druk op die diepte is 178 atm, olie heeft druk van 2041 atm. Doorsnede van de pijp is 53,34cm ( http://answers.yahoo...29174827AAbe9hy )

Moesten ze een blok van 6000 ton beton laten stollen boven zeeniveau, en dan laten zakken op de olieleiding, zijn alle problemen toch opgelost? Daarna kunnen ze die blok nog zo vast laten betonneren als ze willen...

Veranderd door 317070, 05 juni 2010 - 21:07

What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

#6

Cycloon

    Cycloon


  • >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 juni 2010 - 21:49

De vraag volgens mij is hoe je 6000 ton verplaatst krijgt ;)

#7

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6610 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 05 juni 2010 - 22:30

Doorsnede van de pijp is 53,34cm ( http://answers.yahoo...29174827AAbe9hy )

In die link staat diameter. Waarom vertaal je dat met doorsnede?

Veranderd door klazon, 05 juni 2010 - 22:30


#8

317070

    317070


  • >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 juni 2010 - 22:40

In die link staat diameter. Waarom vertaal je dat met doorsnede?

Omdat diameter = doorsnede bij een cilindervormig lichaam? Maar dat kan weer lokale woordenschat zijn ;)
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

#9

Gringo

    Gringo


  • >100 berichten
  • 171 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 juni 2010 - 22:42

De vraag volgens mij is hoe je 6000 ton verplaatst krijgt ;)

Geplaatste afbeelding
(AP Photo/David Quinn)
A crane ship floats in support of a relief platform at the Deep Sea Horizon oil spill site in the Gulf of Mexico, Saturday, May 8, 2010
Bron: http://green.yahoo.c..._oil_spill.html

Als ik het goed heb begrepen is nu de Boa Sub C ter plaatse, kraan capaciteit 400 ton. http://www.boa.no/Default.aspx?ID=49, dus daar ga je het niet mee redden. Maar goed, er zijn altijd alternatieven:
http://www.zoekenvin.....vens Foto/997

Is er eigenlijk bekend waarom de blow out preventer niet gewerkt heeft?

#10

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44872 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 juni 2010 - 22:43

Druk op die diepte is 178 atm, olie heeft druk van 2041 atm. Doorsnede van de pijp is 53,34cm (

wauw. ;) Een boorpijp die een drukverschil van bijna 1900 bar moet kunnen weerstaan?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#11

317070

    317070


  • >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 juni 2010 - 22:47

De vraag volgens mij is hoe je 6000 ton verplaatst krijgt :)

Dat is 14x14x14m beton, dat zou zeker nog moeten lukken. Een beetje analoog aan de bouw van een olieboorplatform
*de ironie* kun je ze laten drijven naar de plaats en dan laten zinken.
Geplaatste afbeelding

Eenmaal daar is het gewoon laten zinken, eventueel nog apparatuur om bij te sturen en vooraf de stroming in rekening nemen en je bent er.

Of niet?

wauw. ;) Een boorpijp die een drukverschil van bijna 1900 bar moet kunnen weerstaan?

Er zit snelheid op, dus de druk is minder denk ik. Maar ja, zijn de waarden onrealistisch? De diamanten schijf ging er niet door...

Edit: sniped

Is er eigenlijk bekend waarom de blow out preventer niet gewerkt heeft?

Als je hln.be mag geloven, wisten ze al dat hij kapot was voor het ongeval. ;) Ik veronderstel dus slijtage...

Veranderd door 317070, 05 juni 2010 - 22:50

What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

#12

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6610 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 05 juni 2010 - 22:56

De vraag volgens mij is hoe je 6000 ton verplaatst krijgt ;)

De pijlers van de Oosterscheldekering wegen 18.000 ton per stuk en die hebben ze ook verplaatst gekregen. Maar de techniek daarvoor is te tijdrovend in dit geval.

Omdat diameter = doorsnede bij een cilindervormig lichaam?

Diameter is een lineaire maat, doorsnede is een oppervlakte maat, de oppervlakte van de doorsnede. Heeft niks met lokaal taalgebruik te maken, het gebruik van het woord doorsnede waar diameter wordt bedoeld is gewoon een fout die in het taalgebruik is ingeslopen.

#13

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6610 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 05 juni 2010 - 23:03

Is er eigenlijk bekend waarom de blow out preventer niet gewerkt heeft?


In deze link die E.Desart heeft geplaatst staat dat de BOP bij een eerder incident is beschadigd, maar dat men dat genegeerd heeft.
http://en.wikipedia....op_the_oil_leak

#14

317070

    317070


  • >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 juni 2010 - 23:10

Diameter is een lineaire maat, doorsnede is een oppervlakte maat, de oppervlakte van de doorsnede. Heeft niks met lokaal taalgebruik te maken, het gebruik van het woord doorsnede waar diameter wordt bedoeld is gewoon een fout die in het taalgebruik is ingeslopen.

Eerste 2 hits op google zijn nochtans geen oppervlakten. Maar het wordt ook voor oppervlakte gebruikt. In ieder geval, laten we er geen jargondiscussie van maken. ;) Ik ben maar een student met meer ervaring in de vleesverwerking dan engineering (ik ben dan ook gewoon die laatste in het Engels te doen en daar is het eenduidig "cross section" of "diameter") .

Veranderd door 317070, 05 juni 2010 - 23:12

What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

#15

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44872 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 juni 2010 - 23:15

Bericht bekijken

De pijlers van de Oosterscheldekering wegen 18.000 ton per stuk en die hebben ze ook verplaatst gekregen. Maar de techniek daarvoor is te tijdrovend in dit geval.

En de Oosterschelde is ook geen 1700 m diep, dat scheelt om het spul op zijn plaats te krijgen
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures